Yhteiseurooppalainen toimintapäivä kabotaasiliikenteen vapauttamista vastaan
14.5.2013
Postia, komissaari Kallas!
- yhteiseurooppalainen toimintapäivä kabotaasin vapauttamista vastaan
Tänään 14.5 EU:n liikennekomissaari Siim Kallas tulee saamaan ei 10,ei 100, ei 1000, vaan kymmeniä tuhansia viestejä ympäri Eurooppaa. Kuljetusalan ammattilaisten sanoma on kaikilla sama: EI kabotaasiliikenteen vapauttamiselle, STOP sosiaaliselle dumppaukselle!
Viestejä lähetetään twiittaamalla, faxeilla ja sähköpostilla. Myös AKT:n jäsenet osallistuvat tempaukseen.
– Euroopassa rajat ylittävässä liikenteessä tapahtuva sosiaalinen dumppaus sekä lainsäädännön törkeä ylenkatsominen on saattanut itäeurooppalaiset kuljettajat orjan asemaan, toteaa AKT:n sihteeri Harri Pasanen.
– Tilanne uhkaa Euroopassa riistäytyä vieläkin pahemmaksi, mikäli EU:n komissio saa tahtonsa läpi kabotaasiliikenteen täydellisestä vapauttamisesta vuonna 2014.
- On käsittämätöntä, että vaikka sekä eurooppalaisia kuljetustyöntekijöitä edustava järjestö ETF sekä työnantajien vastaava järjestö IRU ovat yhdessä rintamassa kabotaasiliikenteen vapauttamista vastaan ja kirjelmöineet siitä komissiota, niin komissio jääräpäisesti vie asiaa eteenpäin. Niin kauan, kun sosiaaliset ja taloudelliset erot eri EU:n jäsenvaltioiden kesken ovat nykyisen suuruiset, ei vapauttaminen voi tulla kysymykseen.
– Kabotaasin vapauttaminen kaikista rajoituksista koituisi myös suomalaisen kuljetuselinkeinon tuhoksi, sillä silloin ei olisi enää mitään mahdollisuutta valvoa kuka ajaa ja millä ehdoilla missäkin. Jo nyt laiton kabotaasi häiritsee rehellisesti toimivien kuljetusyritysten toimintaa merkittävästi.
Kabotaasilla tarkoitetaan maan sisäisiä tilapäisiä kuljetuksia vieraan maan rekisterissä olevalla ajoneuvolla ja tällä hetkellä se on rajoitettu kolmeen lastin purkaukseen ja lastaamiseen viikon sisällä. Tämän jälkeen auton on poistuttava maasta. Kabotaasissa työntekijöihin pitäisi noudattaa kabotaasivaltion kansallista lainsäädäntöä sekä kaikkia kansallisia velvoitteita. Eli Suomessa suoritettavista ajoista pitäisi maksaa suomalaisen työehtosopimuksen mukainen palkka.
– Tätä rikotaan kuitenkin räikeästi ja kuljettajia ajatetaan 300–400 € kuukausipalkalla. Yleensä palkka määräytyy ajettujen kilometrien mukaan, joka houkuttaa kuljettajia rikkomaan ajo- ja lepoaikasäädöksiä, toteaa Pasanen.
Lisätiedot Harri Pasanen 040 582 8016
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 5.6.2019