Perspektiiviä kompromissiesitykseen #viimeinenniitti
5.10.2018
Tamperelainen linja-autonkuljettaja ja pääluottamusmies Vili-Petteri Adamsson kertoi myös duunarien kuulleen yrittäjiä ja pelkäsi, että irtisanomisen helpottaminen voi käynnistää työpaikoilla ”puhdistuksia”.
SAK:n liittojen hallintojen yhteiskokouksessa yhden viidestä Kentän ääni -puheenvuoroista käyttänyt Väinö Paunu Oy:n pääluottamusmies Vili-Petteri Adamsson pohti irtisanomissuojan heikennystä ja Sipilän hallituksen esitystä tamperelaisen linja-autonkuljettajan näkökulmasta ja toi samalla perspektiiviä Sipilän hallituksen ns. kompromissiesitykseen.
− Mitähän mieltä ollaan suuressa yleisössä, jos me työehtosopimusneuvotteluissa annetaan ehdotus, että vaadimme seuraavaan työehtosopimukseen pohjapalkaksi 100 euroa tunnissa ja sitten tultaisiin puoliväliin vastaan seuraavalla ehdotuksella, joka olisi 50 euroa tunnissa.
Myös duunarit kuulleet yrittäjiä
Adamssonin mukaan irtisanomissuojan heikennys voisi aloittaa puhdistukset työpaikoilla ”liiton miehistä ja muista huonotapaisista”.
− Olemme myös kuulleet suoraan yrittäjältä, että jos kuulut liittoon ja varsinkin AKT:hen niin tämä ei ole sinun työpaikkasi. On myös nähty sellaisia työsopimuksia kumipyöräalalta, missä kerrotaan, että tähän työsopimukseen ei sovelleta mitään yleissitovaa työehtosopimusta, eikä varsinkaan AKT:n sellaista. Tämä vain vastauksena työministeri Jari Lindströmille (sin.), että myös me olemme kuulleet yrittäjiä.
Adamsson otti kantaa myös Sipilän hallituksen väitteisiin, että heillä olisi toimilleen äänestäjien valtakirja.
− He vaan eivät tainneet silloin kampanjassaan kertoa, että aikovat leikata lomarahoja, tehdä irtisanomisesta helpompaa tai kurittaa työttömiä. Mutta onneksi lupasivat kuitenkin olla leikkaamatta koulutuksesta.
Jättirekat ja yleislakko
Adamsson pohti myös kuljetusalan ongelmia ja ministeri Anne Bernerin (kesk.) toimintaa. Esimerkeiksi epäonnistuneista uudistuksista hän otti KELA-kyydit ja HCT-ajoneuvojen eli ns. jättirekkojen liikenteen vapauttamisen.
− On mennyt sekaisin Kela-kyydit ynnä muut asiat. Nyt meille on tulossa koko maahan jättirekat. Niiden maksimipainot ovat 110 tonnia kolmella nivelellä. Ovat siinä mäet ja rampit tukossa talvella, kun kyseiset ajoneuvot jäävät jumiin ja sekoittavat esimerkiksi kehäkolmosen liikenteen. Mehän tiedämme, kuinka hyvin viime vuosina on panostettu teiden talvikunnossapitoon. Kiitos ministeri Berner.
− Työpaikalla jo kysellään, eikö me päästä osoittamaan mieltä hallituksen kaavailemia heikennyksiä vastaan vähän järeämmin. Mutta puheet sikseen. Minun mielestä aina teot ovat varoituksen jälkeen parasta. Käyttäisin jopa sanaa yleislakko.
Tamperelainen pääluottamusmies ja AKT:n hallituksen varapuheenjohtaja Vili-Petteri Adamsson käytti kokouksessa yhden viidestä työpaikkojen tuntoja välittäneen kentän ääni -puheenvuorosta.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- TES-neuvottelut jatkuvat tammikuussa20.12.2024
- AKT:n palvelut joulunaikaan ja vuodenvaihteessa20.12.2024
- Kuljetusliitot: Peruspalveluinfraa hoitavien yhtiöiden on pysyttävä valtion omistuksessa17.12.2024
- AKT:n tes-neuvottelut jatkuvat16.12.2024
- Ismo Kokko jatkokaudelle SASKin hallituksen puheenjohtajaksi13.12.2024
- Työehtosopimustavoitteissa keskeisinä palkka ja työhyvinvointi10.12.2024
- Teollisuuden palkansaajat TP ry:n uudeksi puheenjohtajaksi Veli-Matti Kuntonen Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry:stä10.12.2024
- Autoliikenteen työehtosopimusneuvottelut alkoivat10.12.2024
- Tärkeä viesti sinulle AKT:n jäsen9.12.2024
- AKT irtisanoi Finnairin kanssa tehdyn säästösopimuksen4.12.2024
Päivitetty: 5.6.2019