Varustamon ahneus ajaa kuljettajien turvallisuuden ja Suomen huoltovarmuuden ohi
16.7.2021
Jokaiselle ulkomaankuljettajalle tulisi varata laivamatkan ajaksi oma hytti.
Finnlinesin laivoilla on siirrytty käytäntöön, jossa kaksi ulkomaankuljetusta ajavaa kuljettajaa on sijoitettu samaan hyttiin. AKT on yhdessä Autoliikenteen Työnantajaliiton ALT:n kanssa ollut yhteydessä Finnlinesiin ja esittänyt, että yhtiö varaa jokaiselle ulkomaankuljettajalle oman hytin pois lukien kaksoismiehitystilanne.
AKT:n työsuojelusihteeri Pasi Ritokoski pitää laivayhtiön menettelyä vastuuttomana.
− Se vaarantaa kuljettajien terveyden, sillä koronapandemia on kaikkea muuta kuin ohi. Kuljettajien terveyden lisäksi vaarassa ovat heidän läheistensä terveys ja pahimmillaan koko Suomen huoltovarmuus, joka nojaa lähes täysin toimiviin maantiekuljetuksiin ja meriyhteyksiin.
Kuljettajat ovat huolissaan myös siitä, että heillä on mahdollisuus matkustaa laivoilla ilman koronatestiä. Sen vuoksi ei voi tietää, onko mahdollisella hyttikaverilla korona.
Työsuojelusihteeri Ritokosken mukaan kuljetusyhtiöt ovat toivoneet ulkomaankuljettajilta, etteivät he vapaa-ajallaan olisi tekemisissä toistansa kanssa, jotta koronan mahdollisesti iskiessä kuljettajiin, tauti ei leviäisi kuljettajien keskuudessa ja halvaannuttaisi yhtiön toimintaa.
Ritokoski muistuttaa, että kuljettajat viettävät vuorokausileponsa laivamatkan aikana. Silloin heillä pitäisi olla myös tosiasiallinen mahdollisuus levätä.
− Kuljettajille on ehdottomasti varattava laivamatkan ajaksi käyttöön oma hytti. Kuljettajien terveysturvallisuus ja Suomen huoltovarmuus ei voi olla kiinni laivayhtiön muutamasta laivamatkustajan hyttipaikasta saamista eurosta, sanoo AKT:n työsuojelusihteeri Pasi Ritokoski.
Päivitetty: 16.7.2021
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 16.7.2021