Unkarilaisille rekkakuskeille Hollannin sopimusten mukainen palkka
30.1.2015
Unkarilaisten rekkakuskien on saatava työstään Hollannissa maan sopimusten mukaista palkkaa, päätti oikeusistuin. Se ei hyväksynyt työnantajan selitystä, että unkarilaiset ovat vain käymässä maassa.
Hollantilainen kuljetusliike Van den Bosch Transporten perusti Unkariin tytäryhtiön. Se palkkasi kuljettajia, jotka lennätettiin Eindhovenin kentälle Hollantiin. Sieltä miehet kuljetettiin yhtiön kotikaupunki Erpiin, josta he ajoivat kolme viikkoa rekkoja Hollannissa ja muissakin maissa.
Ammattiliittojen keskusjärjestö FNV:n mukaan ruljanssissa pyöritettiin kaikkiaan noin 80 kuljettajaa. Liitto seurasi pitkään yhtiön toimintaa ja keräsi tietoja toiminnan luonteesta.
Edwin Atema FNV:stä sanoo, että yhtiön Unkariin perustama yritys oli pelkkä postilokerofirma. Kaikki toiminta tapahtui Hollannissa, myös unkarilaisten työhaastattelut.
– Itse asiassa yhtiö syyllistyi petokseen naamioidessaan asioiden todellisen tilan ja järjestäessään työehtojen polkemista. Van den Boschin käytäntö on: Hollantilaiset kuljettajat ulos ja itä-eurooppalaisia riistetään.
FNV:n mukaan työntekijöiden palkka saattoi olla vain kaksi euroa tunnissa. Heidän muukin kohtelunsa oli äärimmäisen huonoa.
– Tietääksemme tämä on ensimmäinen kerta, kun EU:n lähetettyjen työntekijöiden direktiiviä tulkitaan tiekuljetuksissa. Tämä on hieno päivä sekä hollantilaisille että muiden maiden kuljettajille.
Van den Bosch Transporten ei aio luovuttaa vaan valittaa päätöksestä. Miksi ulkomaisen yhtiön ulkomaisen kuljettajan tulisi noudattaa Hollannin työehtopimusta kuljettaessaan kansainvälistä lastia, yhtiön kotisivuilla kysytään.
– Unkarilaiset kuljettajat ollaan nyt korvaamassa romanialaisilla, makedonialaislla ja bulgarialaisilla. Yhtiö tulee yhä luovemmaksi toiminnassaan, Edwin Atema sanoo.
Oikeuteen yhtiön veti kymmenen FNV:n tukemaa kuljettajaa. Liitto on nyt haastamassa oikeuteen muitakin vastaavasti toimivia kuljetusyhtiöitä.
Heikki Jokinen
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
- Neuvottelusivusto avautuu – seuraa sivuilta tes-kierroksen etenemistä6.11.2024
Päivitetty: 5.6.2019