Tes-neuvotteluita on jatkettu ilman edistymistä
27.1.2023
AKT on jatkanut työehtosopimusneuvotteluja tiiviisti koko viikon ajan eri sopimusaloilla. Neuvotteluissa ei ole kuitenkaan edistytty. Sopimukset ovat voimassa enää ensi viikon tiistaihin. AKT:n hallitus on jo antanut liiton johdolle mahdollisuuden ilmoittaa tarvittavista työtaistelutoimenpiteistä.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on neuvotellut kuluneella viikolla Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT ry:n kanssa kuorma-auto-, linja-auto-, huoltokorjaamo- ja terminaalitoiminta-alojen, linja-autoasemien sekä säiliöauto- ja öljytuotealan sopimuksista. Paltan kanssa on jatkettu neuvotteluja huolinta-alan varastoterminaalien sopimuksista. Satamaoperaattorit ry:n kanssa on jatkettu neuvotteluja ahtausalan sopimuksesta.
Kaupan liiton kanssa on neuvoteltu kaupan automiesten sopimuksista. Elintarviketeollisuusliiton kanssa elintarvikealan automiesten sopimuksesta. Neuvottelut ovat jatkuneet myös Viking Line Abp:n, taksiliikenteen sekä Airpron sopimuksista.
”Ikävää, ettei ratkaisua saatu”
Koko työehtosopimuskierroksen kannalta tärkeissä teknologiateollisuuden neuvotteluissa tilanne ei myöskään edennyt. Perjantaina 27.1. saatiin tieto valtakunnansovittelijan toimistosta, että teknologiateollisuuden työntekijöitä koskeva sovintoehdotus hylättiin.
- On ikävää, että Teknologiateollisuuden työnantajat ja Teollisuusliitto eivät saaneet ratkaisua. Korotustaso ei ollut kuitenkaan läheskään riittävä, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko toteaa.
Teollisuusliitto hylkäsi valtakunnansovittelija Anu Sajavaaran ehdotuksen, Teknologiateollisuuden Työnantajat ry olisi sen hyväksynyt.
Sopimusehdotus koostui 250 euron kertakorvauksesta maaliskuussa. Sen kustannusvaikutukseksi oli laskettu noin 0,6 prosenttia. Palkkoihin esitettiin 2,8 prosentin yleiskorotusta ja yritys- tai työpaikkakohtaisesti 0,7 prosentin korotusta – mutta vasta huhtikuusta alkaen vuonna 2023, kun sopimuksettomassa tilassa on teknologiateollisuudessa oltu jo joulukuun alusta alkaen.
Vuodelle 2024 helmikuusta alkaen tarjolla oli 1,8 prosentin suuruinen yleiskorotus sekä toinen 0,7 prosentin yritys- tai työpaikkakohtainen erä. Sopimukseen oli ehdotettu mahdollisuutta irtisanoa työehtosopimus päättymään marraskuun lopussa.
SAK:n liitot ovat tällä neuvottelukierroksella tiiviissä yhteistyössä tavoitteena Saksan teollisuudessa saatu palkankorotustaso. Teollisuusliitto ja PAM ovat jo antaneet omat lakkovaroituksensa. AKT:n sopimuksista valtaosa päättyy 31.1. Kun sopimukseton aika alkaa, myös työrauhavelvoite päättyy.
Neuvottelujen etenemisestä lisää neuvottelusivustolla akt.fi/neuvottelut. Sivustolla kerrotaan neuvotteluprosessista ja neuvottelutavoitteista.
Päivitetty: 27.1.2023
Viimeisimmät uutiset
- PALTA perui neuvottelut Finnairin matkustamohenkilöstön työehtosopimuksesta1.4.2025
- Viimeinenkin sopimusala neuvottelupöytään – Mailin neuvottelut alkoivat28.3.2025
- Finnairin työntekijät osoittivat mieltä omistajaohjauspolitiikkaa vastaan27.3.2025
- Viking Linen maahenkilökunnan työehtosopimus hyväksytty26.3.2025
- AKT kritisoi valtion omistajaohjauspolitiikkaa poliittisella mielenilmauksella25.3.2025
- AKT:lle neuvottelutulos Viking Linen työehtosopimusneuvotteluista21.3.2025
- Neljällä AKT:n alalla jatkettu neuvotteluja21.3.2025
- SAK: Irtisanomissuojan heikentämistä vastustaa 58 prosenttia palkansaajista19.3.2025
- AKT:n johdolle valtuudet päättää toimista Finnairin tes-neuvottelujen vauhdittamiseksi14.3.2025
- AKT hyväksyi Airpron ja taksiliikenteen työehtosopimukset14.3.2025
Päivitetty: 27.1.2023