Taksissa pitkä päivä ja väkivallan uhka
28.5.2018
Pohjoismaiden Kuljetustyöntekijöiden federaation (NTF) tutkimuksen mukaan taksinkuljettajat tekevät pitkiä päiviä. Keskimäärin taksinkuljettajana toimivien työviikot venyvät lähes 53-tuntisiksi. Taksinkuljettajat tekevät myös pitkiä työvuoroja. Pisimmillään työvuorot ovat venyneet 55 tuntiin. Vastanneista yli 10 prosenttia ilmoitti tehneensä 20−25 tunnin mittaisia työvuoroja.
Myös väkivalta ja sen uhka ovat osa taksinkuljettajan työpäivää ja 60 prosenttia kuljettajista sanoo kokeneensa työssään väkivaltaa tai sen uhkaa.
Taksinkuljettajan työ on myös raskasta ja neljä viidestä kuljettajasta sanoo kokevansa olevansa väsynyt.
Suurin osa kuljettajista tekee työtä provisiopalkalla (87,2%). Kiinteää palkkaa sai 5,7 prosenttia vastanneista. Loput saivat sekä provisiota että kiinteää palkkaa.
Lähes puolet vastanneista (Suomi ei tässä mukana) oli ollut vahinkotilanteessa. Vahingoista joka kymmenes johti ruumiinvammoihin.
Tutkimuksen mukaan taksinkuljettajan työ ja siihen liittyvät ongelmat olivat hyvin samanlaisia kaikissa Pohjoismaissa. Tutkimuksessa osallistui yli 500 taksinkuljettajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 5.6.2019