Suomeen liikennöi säännöllisesti mukavuuslippulaivoja
16.9.2020
Olisi hyvä, että mukavuuslippulaivoihin kiinnitettäisiin huomiota myös päättäjätasolla. Suomen satamiin saapuu ympäri vuoden aluksia, joilla poljetaan työehtoja.
Kesällä kohistiin ukrainalaisista marjanpoimijoista. Raumalle saarrettiin syyskuussa Panaman lipun alla purjehtiva M/s ES Venus -laiva. Miehistöä kohdeltiin huonosti ja heillä oli yli 70 000 US dollarin palkkasaatavat. Rahtialuksella oli 21 hengen miehistö, josta puolet kiinan ja puolet myanmarin kansalaisia. Kuusi miehistön jäsentä halusi laivalta pois poliisin turvatessa operaatiota.
Suomesta kuljetetaan tavaraa säännöllisesti mukavuuslippulaivoilla, joilla työntekijöitä ei aina kohdella hyvin. Kansainvälinen Kuljetustyöntekijöiden federaatio (ITF) on määritellyt 35 eri valtion lipun alla purjehtivat alukset mukavuuslippulaivoiksi. Niitä ovat esimerkiksi Antiqua ja Barbuda, Bahama, Belize, Bermuda, Gibraltar ja Panama, jonka lipun alla purjehtii myös M/s ES Venus.
Mukavuusliput sijaitsevat pitkälti eksoottisilla saarilla ja valtioissa, jotka ovat tunnettuja veroparatiiseja. Verotus on huokeampaa tai olematonta, esiintyy veronkiertoa. Mukavuuslippulaivat vievät markkinoita rehellisiltä toimijoilta. Esimerkiksi suomalaisen aluksen on mahdotonta kilpailla kustannuksissa mukavuuslippulaivaa vastaan.
Mukavuuslippualuksilla harjoitetaan ”paikallista sopimista”. Miehistö palkataan halvan työvoiman maista, joissa heillä ei ole turvanaan aitoa ammattiliittoa. Työsuhteen ehdot saatetaan sopia pelkillä henkilökohtaisilla työsopimuksilla tai niin sanottujen keltaisten ammattiliittojen (yellow unions) ”työehtosopimuksilla”, eli käytännössä työnantajien omien liittojen sopimuksilla.
Mukavuuslippulaivoilla työskentelevien merimiesten aito turva on kansainvälinen ITF tarkastajien verkosto. 140 ITF tarkastajaa 125 eri satamassa ympäri maailman tarkastavat, että mukavuuslippualuksiksi määriteltyjen alusten työntekijöiden palkat ja työehdot ovat kunnossa. Työ ei ole helppoa. Mukavuuslippulaivat saattavat kiertää kaukaa niitä satamia, jossa ne epäilevät olevan mahdollisia tarkastuksia tiedossa. Helpointa on vierailla köyhien valtioiden satamissa.
ITF perusti mukavuuslippulaivakampanjan (flags of convenience, eli FOC campaign) Oslossa vuonna 1948. Yli 70 vuotta sitten perustetun kampanjan idea oli korjata pikaisesti maailman merten työehto-ongelmat. Toisin kävi. Myös Suomeen liikennöi säännöllisesti mukavuuslippulaivoja.
Suomessa mukavuuslippukampanjaa johtaa koordinaatiotyöryhmä, jossa ovat edustettuna Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Suomen Merimies-Unioni, Suomen Laivanpäällystöliitto ja Suomen Konepäällystöliitto.
Teksti: Saana Lamminsivu
Päivitetty: 28.9.2020
Viimeisimmät uutiset
- Alue- ja kuntavaaliehdokas ilmoittaudu AKT-lehden omaan vaaligalleriaan31.1.2025
- Finnairin matkustamohenkilöstön työehdoista jo kuudes neuvottelu31.1.2025
- Huoltokorjaamojen ja linja-autoasemien tes-neuvottelut jumissa30.1.2025
- Elintarvikealan automiesten neuvottelut alkuun30.1.2025
- Säiliöäuto- ja öljytuotealan ja kuorma-autoalan neuvotteluissa ei edistystä30.1.2025
- Linja-autohenkilökunnan ja Airpron tes-neuvottelut polkevat paikallaan30.1.2025
- Ahtausalan neuvotteluissa vaihdettiin muutosesityksiä30.1.2025
- AKT jatkaa Teollisuusliiton tes-neuvottelujen tukemista uudella saarrolla29.1.2025
- AKT:n tes-kierroksella pieniä edistysaskelia28.1.2025
- SAK:n hallitus hyväksyi eläkeratkaisun27.1.2025
Päivitetty: 28.9.2020