Raskas liikenne haastaa yksityistiet
10.12.2014
Teiden ja erityisesti yksityisteiden heikkenevä kunto alkaa olla rajoittavana tekijänä haja-asutusalueiden elinkeinotoiminnalle. Erityisesti se näkyy raskaan liikenteen vaikeuksissa, mutta myös matkailuelinkeinotoiminnassa, sanoo Suomen Tieyhdistys.
- Yksityisteillä on lähes aina ollut puukuljetuksia. Nyt näiden pienten teiden liikennettä ja siinä muutosta kuvaa se, että ylisuuria tai -raskaita erikoiskuljetuksiakin on vuosittain jo useita satoja.
- Yhteiskunta ja elinkeinoelämä toden teolla haastavat pienet tiet ja niiden vastuunkantajat, sanoo Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja.
Tyypillisiä erikoiskuljetuksia ovat koneiden, elementtien, rakennusten, nostureiden yms. kuljetukset. Erikoiskuljetukset tulevat kyseeseen, kun esinettä ei voida kohtuullisin kustannuksin tms. jakaa useampiin kuljetuksiin.
Lähtökohtaisesti tien on kestettävä sellainen liikenne, joka osakaskiinteistöille suuntautuu. Erikoiskuljetukset ovat tietysti oma lukunsa. Mutta jos tien varrella osakkaana on esimerkiksi maitotila, on maitoautolla tilalle normaalitilanteessa päästävä.
- Mikäli näin ei enää luonnistu, on tiekunnan vastuulla ryhtyä tien parantamistoimiin. Tien kunnostamista jarruttavat suurehkot kustannukset, kuvaa hankalaa tilannetta Jaakko Rahja.
- Yhä useammin alkaa olla niin, että jäte- ja öljyautot eivät suostu ajamaan tielle, jos kuljettaja havaitsee tien olevan huonossa kunnossa. Yhtiön mainetta ei haluta tärvellä tien tai ajoneuvon rikkoutumisilla.
Tieyhdistys muistuttaa, että tiekuntien kannattaa myös raskaan liikenteen tarpeiden osalta hahmottaa juridiset vastuunsa ja omat mahdollisuutensa tienpidossa. Muun muassa tämän takia helmi-maaliskuussa järjestetään eri puolilla maata yksityistiepäiviä, joissa esillä ovat mm. valtion rahoitusmahdollisuudet tienpitoon.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 5.6.2019