Raskaan liikenteen rengasvaatimusten muutos etenee
25.3.2015
Helmikuussa käynnistetty raskaan liikenteen talviajan rengasvaatimusten muutoksen valmistelu etenee. Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon käynnistämän asetusmuutoksen tarkoituksena on kiristää raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimuksia nykyisestä.
Tällä hetkellä raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimus on 1,6 mm, mikä on selkeästi vähemmän kuin Ruotsissa ja Norjassa. Asia nousi helmikuussa esille myös Norjan liikenneministeri Ketil Solvik-Olsenin kanssa. Norjassa urasyvyysvaatimus on 5 mm kaikissa renkaissa.
Asetusmuutoksen valmistelua jatketaan niin, että uusitut määräykset tulisivat voimaan jo ensi talvikaudelle. Valmistelun aikana kuullaan alan toimijoita.
Ministeri Risikko pitää muutoksia tärkeinä liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.
- On tärkeää, että Suomen teillä liikkuvalla raskaalla kalustolla on turvallisuuden kannalta riittävät renkaiden urasyvyydet. Suomessa on vaihtelevat ja vaativat talvikelit ja hyvät renkaat ovat elinehto liikenteen sujuvuudelle kaikissa ajoneuvoissa, ministeri Risikko korostaa.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n hallitus suosittelee eläkesovun hyväksymistä20.1.2025
- Matkustamohenkilökunnan sopimusneuvottelut etenevät hitaasti17.1.2025
- Säiliöauto- ja öljytuotealan neuvotteluissa katsottu kortit puolin ja toisin17.1.2025
- Autoliikenteen neuvotteluissa ei edistystä17.1.2025
- Viking Line Abp:n työehtosopimusneuvottelut alkavat15.1.2025
- Ahtausalan ja liikenneopetusalan tes-neuvottelut alkoivat10.1.2025
- TES-neuvottelut jatkuvat tammikuussa20.12.2024
- AKT:n palvelut joulunaikaan ja vuodenvaihteessa20.12.2024
- Kuljetusliitot: Peruspalveluinfraa hoitavien yhtiöiden on pysyttävä valtion omistuksessa17.12.2024
- AKT:n tes-neuvottelut jatkuvat16.12.2024
Päivitetty: 5.6.2019