Ismo Kokko: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”
16.8.2024
Yle uutisoi 16.8. siitä, miten kuljetusalalla ratkotaan jatkuvasti palkkariitoja. Yksi ongelmista on, että osa työnantajista tarjoaa työntekijälle läpituntipalkkaa, joka kuitenkin on työaikalain vastainen.
Kuva: Mika Okko
Ylen verkkouutisessa tuotiin hyvin esiin ongelma: läpituntipalkat sovitaan niin, että ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei makseta erikseen. Käytännössä lopputulos on, että kuljettaja voi hävitä tuhansia euroja vuodessa. Ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei kuitenkaan voi korvata muilla ratkaisuilla.
Toimittaja Essi Markkulan verkkojutussa faktat olivat kohdallaan. Yle Aamun videohaastattelussa sen sijaan jututettiin alan opettajaa, joka virheellisesti väitti, että ”läpituntipalkka ei ole alalla ongelma”. Tämä ei pidä paikkaansa. Mittavista ongelmista kertoo se, minkä AKT:n edunvalvontapäällikkö Harri Pasanen myös kertoo Ylen verkkojutussa: AKT:lla on vuosittain satoja riita-asioita, joista suurin osa liittyy palkkasaataviin.
AKT:ssa tyrmistyttiin alan opettajan kommenteista. Näin voidaan johtaa harhaan nuoria alalle opiskelevia.
- Opetuksen linja ei voi olla se, että palkkoja saa maksaa laittomasti noudattamatta työaikalakia eli esimerkiksi ettei työstä tarvitse maksaa sunnuntai- ja ylityölisiä, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
Työntekijän kannalta on tärkeää tehdä kirjallinen työsopimus, seurata omaa työaikaa ja pitää tallessa palkkalaskelmat.
- Meillä on työaikalaki ja työehtosopimukset, jotka ovat sitovia. Ylityö- ja sunnuntaikorvaukset on maksettava, kuten laki ja sopimukset edellyttävät, Harri Pasanen vahvistaa.
INFO: Läpituntipalkalla tarkoitetaan tuntipalkkaa, joka on työehtosopimuksen mukaista taulukkopalkkaa korkeampi ja sillä voidaan kattaa mm. ilta- ja yölisiä, kunhan läpituntipalkka sovitaan riittävän suureksi. Ylityökorvaukset ja pyhätyökorvaus eivät voi sisältyä läpituntipalkkaan, ne pitää aina maksaa erikseen riippumatta läpituntipalkan suuruudesta.
Päivitetty: 16.8.2024
Viimeisimmät uutiset
- PALTA perui neuvottelut Finnairin matkustamohenkilöstön työehtosopimuksesta1.4.2025
- Viimeinenkin sopimusala neuvottelupöytään – Mailin neuvottelut alkoivat28.3.2025
- Finnairin työntekijät osoittivat mieltä omistajaohjauspolitiikkaa vastaan27.3.2025
- Viking Linen maahenkilökunnan työehtosopimus hyväksytty26.3.2025
- AKT kritisoi valtion omistajaohjauspolitiikkaa poliittisella mielenilmauksella25.3.2025
- AKT:lle neuvottelutulos Viking Linen työehtosopimusneuvotteluista21.3.2025
- Neljällä AKT:n alalla jatkettu neuvotteluja21.3.2025
- SAK: Irtisanomissuojan heikentämistä vastustaa 58 prosenttia palkansaajista19.3.2025
- AKT:n johdolle valtuudet päättää toimista Finnairin tes-neuvottelujen vauhdittamiseksi14.3.2025
- AKT hyväksyi Airpron ja taksiliikenteen työehtosopimukset14.3.2025
Päivitetty: 16.8.2024