Marko Piirainen: Tieverkon yhtiöittäminen askel kohti yksityistämistä
19.1.2017
AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen moittii liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin suunnitelmia mm. siitä, että ne nostavat tavallisten autoilevien palkansaajien keskimääräisiä kuluja.
− Liikenneministeri Anne Bernerin esitys on epätasapainoinen. Tavalliselta palkansaajalta suunniteltu tienkäyttömaksu tulisi rokottamaan useita satoja euroja vuodessa, laskee Marko Piirainen.
Polttoaineveron ja ajoneuvoveron lasku ei kompensoi tienkäyttömaksua.
− Polttoaineveron ja ajoneuvoveron lasku kattaisi noin puolet tienkäyttömaksusta. Noin 20 000 kilometriä vuodessa ajavalle se tietäisi vuodessa usean sadan euron lisämenoa, sanoo Piirainen.
Piiraista arveluttaa myös se, että hyväksymällä autoon seurantalaitteen, voisi taloudellisesti päästä suunnilleen nykyistä vastaavaan tilanteeseen.
− Miten tämä olisi sopusoinnussa yksityisyyden suojan kanssa, hän kysyy?
− Mikäli auton käyttömaksu tulee olemaan sitä edullisempi, mitä uudempi ja vähäpäästöisempi auto on, niin myös tätä kautta kevennettäisiin varakkaiden uusien autojen omistajien maksuosuutta ja rangaistaisiin käytetyn auton omistajia, sanoo Piirainen.
Piirainen muistuttaa, että samalla myös käytettyjen autojen arvo laskee. Häntä mietityttää myös, miten tämä näkyisi autokaupan ja autoteollisuuden työpaikoissa.
−Tätäkö tarkoitti Perussuomalaisten lupaus autoveron poistamisesta, hän kysyy.
Yhtiöittäminen on ideologista
Liikenneväylien yhtiöittämisessä on Piiraisen mukaan kysymys Suomen satavuotisen itsenäisyyden aikana yhdessä kootun kansallisomaisuuden hävittämisestä.
− Yksityistäminen on ideologista. Ensin väylät siirretään valtio-omisteiseen yhtiöön, josta ne on helpompi myöhemmin myydä yksityisille pääomasijoittajille bisneksen tekemistä varten. Ja mitä yhtiön kohtuullinen tuotto-odotus pitää sisällään?
Piirainen muistuttaa, ettei ole olemassa tutkittua tietoa siitä, että yksityistäminen toisi tehoa tai muuta hyötyä tiestön ylläpitoon.
Hän on myös huolissaan maaseudulla asuvien ihmisten oikeuksista ja ammattiliikenteen tulevaisuudesta Bernerin myllytyksessä.
− Onko vielä niin, että harvaan asutulla maaseudulla olevat ihmiset joutuvat maksamaan pakollisesta liikkumisesta yhä enemmän?
− Myös ammattiliikenteen asema huolestuttaa. AKT tulee antamaan aikanaan omat yksityiskohtaiset kommenttinsa tästä asiasta.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- TES-neuvottelut jatkuvat tammikuussa20.12.2024
- AKT:n palvelut joulunaikaan ja vuodenvaihteessa20.12.2024
- Kuljetusliitot: Peruspalveluinfraa hoitavien yhtiöiden on pysyttävä valtion omistuksessa17.12.2024
- AKT:n tes-neuvottelut jatkuvat16.12.2024
- Ismo Kokko jatkokaudelle SASKin hallituksen puheenjohtajaksi13.12.2024
- Työehtosopimustavoitteissa keskeisinä palkka ja työhyvinvointi10.12.2024
- Teollisuuden palkansaajat TP ry:n uudeksi puheenjohtajaksi Veli-Matti Kuntonen Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry:stä10.12.2024
- Autoliikenteen työehtosopimusneuvottelut alkoivat10.12.2024
- Tärkeä viesti sinulle AKT:n jäsen9.12.2024
- AKT irtisanoi Finnairin kanssa tehdyn säästösopimuksen4.12.2024
Päivitetty: 5.6.2019