PAU:n työtaistelulla laajemmat ulottuvuudet
3.12.2019
Jos Postin työehtoshoppailua ei olisi torjuttu, shoppailu olisi levinnyt ruton lailla koko työmarkkinakenttään.
AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen sanoo, että Posti- ja logistiikka-alan unionin PAU:n työtaistelussa oli kyse laajemmasta asiasta kuin 700 pakettilajittelijan työehdoista.
− Tässä taisteltiin työehtoshoppailua vastaan. Jos se olisi onnistunut Postissa, se olisi levinnyt ruton lailla koko työmarkkinakenttään, sanoo Piirainen.
KL näytti voimansa
Piirainen sanoo, että SAK:laisten kuljetusliittojen Kaveria ei jätetä -sopimus velvoitti muita kuljetusliittoja olemaan PAU:n tukena.
− Sen tarkoitus on turvata kullekin liitolle yleisen linjan mukaiset korotukset ja huolehtia siitä, että tekstimuutokset ovat liiton hyväksyttävissä
Postin työtaistelu osoitti myös Kuljetusliitot KL ry:n voiman.
− Tämä oli KL:n ensimmäinen työtaistelu. KL:n ansiosta kuljetusliittojen yhteistyö ja koordinaatio toimivat todella hyvin.
Kiitoksen paikka
− Tässä on ison kiitoksen paikka kaikille AKT:n jäsenille ja myötätuntotyötaisteluun osallistuneille. Vaikutitte kaikki suuresti siihen, että Posti perääntyi kohtuuttomista vaatimuksistaan, sanoo Piirainen.
Hän nostaa esille myös pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteen vuorokauden mittaisen tukilakon.
− Toisin kuin HSL ja eräät mediat väittivät, työtaistelu piti erittäin hyvin.
Mitä työnantaja haluaa?
Piirainen ihmettelee, mihin työnantajaliitot yltiöpäisillä vaatimuksillaan pyrkivät. Vaatimukset esimerkiksi palkkojen alennuksista, lomarahojen leikkauksista, jäsenmaksujen perimisen ja tilittämisen lopettamisesta ja perustuslaillisen lakko-oikeuden rajoittamisesta, ovat perusasioita, joihin ay-liike ei voi suostua.
− Vastavuoroisesti voisimme esittää sopimuskauden aikana 30 prosentin korotuksia pienimpiin palkkoihin ja perustella sitä ostovoiman ja kotimarkkinoiden kehityksellä tai esittää ylimääräistä lomaviikkoa ja kuuden tunnin työpäivää 8 tunnin palkalla ja perustella sitä työelämän vaatimusten ja tehokkuuden kasvulla sekä perhepoliittisilla syillä.
Piiraisen mukaan riidan haastamisen sijasta olisi viisaampaa edetä pienin askelin, yhdessä neuvotellen ja sopien sekä panostaa esimerkiksi työsuojeluun ja työntekijöiden koulutukseen sekä työhyvinvointiin, joilla kaikilla olisi myös tuottavuutta nostava vaikutus.
− Pakko kysyä, mitä ihmettä työnantaja haluaa? Riitelyä ja kaaosta samaan aikaan kun kilpailijamaissa asioista sovitaan ja mennään eteenpäin?
Teksti Arto Jokela
Päivitetty: 3.12.2019
Viimeisimmät uutiset
- AKT:n kuudella autoliikenteen alalla palkankorotuksia 1.3.2025 alkaen3.3.2025
- AKT:n neuvotteluviikon päättivät satamien ja huolinnan neuvottelut28.2.2025
- Työehtosopimukset syntyivät autoliikenteen aloille28.2.2025
- AKT:lle neuvottelutulos kuuden autoliikenteen alan työehtosopimusneuvotteluista26.2.2025
- Tes-viikko alkoi satamien ja Finnairin matkustamohenkilöstön neuvotteluilla25.2.2025
- SAK: Hallitus heikentää työntekijöiden turvaa - Jatkossa potkut voi saada entistä helpommin24.2.2025
- AKT:n saarrot loppuvat22.2.2025
- AKT: ”Päänavaus ei ole automaatti muille aloille – AKT:n tes-kierros jatkuu”22.2.2025
- AKT:n neuvotteluviikon päättivät Viking Linen sekä huolinta-alan varastoterminaalien neuvottelut21.2.2025
- AKT:ssa neuvoteltu jälleen useilla aloilla – joissain hieman edistystä19.2.2025
Päivitetty: 3.12.2019