Marko Piirainen AKT:n valtuustossa: Työllisyydessä myönteistä kehitystä
23.11.2017
AKT:n työehtosopimusten palkankorotusneuvottelut käynnistyvät viimeistään tammikuun alkupuolella.
AKT on mukana parhaillaan käytävissä työehtosopimusneuvotteluissa ahtausalan toimihenkilöiden työehtosopimusten osalta. Sopimus umpeutuu ensi vuoden helmikuun lopussa.
− Vielä ei voida varmuudella sanoa, tuleeko uusi sopimus puhtaasti neuvottelupöydän vai jonkun muun prosessin lopputuloksena, totesi puheenjohtaja Marko Piirainen AKT:n syysvaltuuston kokouksessa 22. marraskuuta.
Neuvottelut jatkuvat syksyllä 2018
Ensi vuoden helmikuussa voimaan tulevien palkkojen yleiskorotusten osalta soveltamisneuvottelut aloitetaan hänen mukaansa heti, kun edellytykset siihen ovat olemassa, eli AKT:n vertailussa olevat teollisuusliitot ovat saaneet neuvotteluprosessinsa päätökseen. Piirainen arvioi edellytysten täyttyvän viimeistään tammikuun alkupuolella.
AKT:n työehtosopimusneuvottelut jatkuvat tämän jälkeen loppusyksyllä 2018, jolloin alkavat huolinta-alan varastoterminaalien tes-neuvottelut. Alan sopimus on voimassa 31. 1. 2019 asti. Ahtausalan työehtosopimuksen optiovuosista tehdään päätös 30.9.2018 mennessä.
Piirainen kertoi myös, että Autoliikenteen työnantajaliitto ALT:n ja AKT:n välillä neuvotelluille viidelle työehtosopimukselle on saatu ministeriöstä kirjallisen vahvistuksen yleissitovuuden osalta.
Edustajakokous
− Ensi kesäkuun 14.−16. päivinä kokoontuu AKT:n XVII edustajakokous Tampereella. Valmistelevat työryhmät ovat käyneet ohjelma-asiakirjat läpi. Niihin esitetään lukuisia muutoksia huomioiden kuljetusalallekin kovaa vauhtia tulevat automatisaatio ja robotisaatio sekä digitalisaation kehitys, totesi Piirainen.
Sen sijaan sääntöihin on tulossa vain yksi merkittävä muutos: jos kuljetusliitot päättävät perustaa edustajakokouskauden aikana yhteisen kattojärjestön, niin siitä päättäisi valtuusto, eikä hallitus, kuten se on säännöissä tällä hetkellä.
Piirainen tuomitsi myös Sipilän hallituksenajamat työttömyysturvan heikennykset.
Työttömyys alle 9 prosentin
AKT:n sopimusalojen työttömyydessä on tapahtunut selvää alentumista ja niiden työttömyys on painunut hieman alle 9 prosentin.
Työttömyyden laskun ansiosta Kuljetusalan työttömyyskassan jäsenmaksua on voitu laskea 0,1 prosenttia. Vuoden 2018 kassan jäsenmaksuosuus on 0,55 prosenttia.
Piirainen toivoi kehityksen kuljetusalalla kulkevan kohti yhteistä ammattiliittoa. Positiivista kehitystä on, että ensi vuoden alussa Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY tulee AKT:n täysjäseneksi.
Hän toivoi myös aktiivista osallistumista tammikuussa käytäviin presidentinvaaleihin ja tukemaan vaalissa joko SDP:n Tuula Haataista tai Vasemmistoliiton Merja Kyllöstä.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
- Neuvottelusivusto avautuu – seuraa sivuilta tes-kierroksen etenemistä6.11.2024
Päivitetty: 5.6.2019