LVM: Suomen ja Venäjän tieliikennesopimukseen muutoksia
22.10.2015
Suomen ja Venäjän välisessä tavaraliikenteessä ehdotetaan noudatettavaksi yhtenäisiä enimmäispainosäädöksiä. Lisäksi esitetään uusia säännöksiä Suomen ja Venäjän väliseen taksiliikenteeseen sekä venäläisten Suomessa käyttämiin ajokortteihin.
Muutokset sisältyvät Suomen ja Venäjän väliseen tieliikennesopimukseen, ja niiden täytäntöönpanosta säädetään Suomessa lailla. Hallitus esittää sopimuksen määräysten voimaansaattamista vuoden 2016 alusta lähtien. Muutoksilla toteutetaan hallituksen norminpurun kärkihanketta.
Ajoneuvojen enimmäispainojen yhtenäistäminen Suomessa ja Venäjällä keventää byrokratiaa ja helpottaa kuljetusten valvontaa.
Erilaiset enimmäispainot merkitsivät pitkään hankalaa ja kallista ylipainolupamenettelyä molemmin puolin. Luvat ovat vaikuttaneet myös Suomen viennin kustannuksiin, koska kuljetuskustannukset nostavat tuotteen loppuhintaa.
Jatkossa kuorma-autojen painoraja on 40 tonnia, mutta esimerkiksi satamista tuleville konttikuljetuksille sallitaan 44 tonnin enimmäispaino. Aiemmin venäläisten kuorma-autojen enimmäispaino oli Venäjän säädösten mukaisesti myös Suomessa 38 tonnia ilman ylipainolupaa.
Suomen ja Venäjän välisestä taksiliikenteestä ei ole tähän mennessä ollut sääntelyä. Jatkossa taksilla tapahtuvat ennalta tilatut noutokuljetukset toisesta valtiosta eivät vaatisi erityisiä lupia. Sallitun taksiliikenteen edellytyksenä olisi kansallinen taksilupa sekä luettelo matkustajista noutopaikkoineen. Lisäksi autoissa täytyy olla ulkoinen tunnus, kuten nykyisin käytettävä valaistava taksikilpi.
Venäläiset kuljettajat ovat tähän saakka voineet käyttää Suomessa pelkkää kansainvälistä ajokorttia ajo-oikeutensa todistamiseen. Kansainvälinen ajokortti ei kuitenkaan ole varsinainen ajokortti vaan kansallisen ajokortin käännös ja valvonnan apuväline, eivätkä siihen tehdyt merkinnät esimerkiksi ajo-oikeuden menetyksestä Suomessa välity varsinaiseen ajokorttiin. Tästä syystä venäläisillä kuljettajilla täytyy jatkossa olla aina mukanaan kansallinen ajokortti
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 5.6.2019