Risikko haluaa ulkomaisen raskaan liikenteen maksamaan tienkäytöstä
14.4.2015
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko edellyttää, että Suomen tiestöä käyttävä ulkomainen raskas liikenne osallistuu jatkossa tiestön kunnossapitoon. Käytännössä tämä voidaan toteuttaa tiemaksujen kautta.
Ministeri Risikko puhui kuljetusalan toimijoiden Ison ratin takana -tapahtumassa Jurvassa 14. huhtikuuta.
- Tällä hetkellä Suomen teillä kulkee runsaasti ulkomaista raskasta liikennettä. Ulkomainen raskas liikenne ei kuitenkaan millään lailla osallistu suomalaisen tiestön kunnossapitoon, vaan käyttää teitämme vastikkeetta. Suomi on yksi harvoista EU-maista, jossa ei ole käytössä tiemaksuja missään muodossa, toteaa Risikko.
Liikenne- ja viestintäministeriö on yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja valtiovarainministeriön kanssa selvittänyt keinoja kompensoida mahdolliset tiemaksut kotimaisille yrittäjille.
- Olennaista on se, että ulkomaiset liikenteenharjoittajat maksavat jatkossa tieverkon käytöstä ilman, että kotimaisen kaluston kustannukset nousevat. EU-säännösten takia Suomi ei kuitenkaan voi asettaa pelkästään ulkomaista kuorma-autoliikennettä koskevia veroja tai maksuja. Tästä syystä tiemaksujen käyttöönotto edellyttää maksujen kompensoimista kotimaisille kuljetusyrityksille verovähennyksin, sanoo Risikko.
Kompensaatiomallia kehitetään parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriössä.
- Tavoitteena on löytää ratkaisu, joka ei ole syrjivä ja palvelee tasapuolisesti elinkeinoelämän tarpeita sekä on kansantaloudellisesti perusteltu, toteaa Risikko.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Tes-viikko päättyi elintarvikealan automiesten neuvotteluihin11.4.2025
- Kaupan automiehille työehtosopimus11.4.2025
- Huolinta-alan varastoterminaalien työehtosopimus hyväksyttiin11.4.2025
- Autoliikennealojen ja taksialan työehtosopimukset julkaistu10.4.2025
- Kuljetusliitot KL ry: Hallituksen esitys potkulaista tulee kalliiksi sekä työnantajalle että työntekijälle8.4.2025
- AKT:lle neuvottelutulos Kaupan automiesten työehtosopimuksesta8.4.2025
- Tes-viikko päättyi kaupan automiesten neuvotteluihin4.4.2025
- AKT:lle neuvottelutulos huolinta-alan työehtosopimuksesta3.4.2025
- PALTA perui neuvottelut Finnairin matkustamohenkilöstön työehtosopimuksesta1.4.2025
- Viimeinenkin sopimusala neuvottelupöytään – Mailin neuvottelut alkoivat28.3.2025
Päivitetty: 5.6.2019