Risikko haluaa ulkomaisen raskaan liikenteen maksamaan tienkäytöstä
14.4.2015
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko edellyttää, että Suomen tiestöä käyttävä ulkomainen raskas liikenne osallistuu jatkossa tiestön kunnossapitoon. Käytännössä tämä voidaan toteuttaa tiemaksujen kautta.
Ministeri Risikko puhui kuljetusalan toimijoiden Ison ratin takana -tapahtumassa Jurvassa 14. huhtikuuta.
- Tällä hetkellä Suomen teillä kulkee runsaasti ulkomaista raskasta liikennettä. Ulkomainen raskas liikenne ei kuitenkaan millään lailla osallistu suomalaisen tiestön kunnossapitoon, vaan käyttää teitämme vastikkeetta. Suomi on yksi harvoista EU-maista, jossa ei ole käytössä tiemaksuja missään muodossa, toteaa Risikko.
Liikenne- ja viestintäministeriö on yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja valtiovarainministeriön kanssa selvittänyt keinoja kompensoida mahdolliset tiemaksut kotimaisille yrittäjille.
- Olennaista on se, että ulkomaiset liikenteenharjoittajat maksavat jatkossa tieverkon käytöstä ilman, että kotimaisen kaluston kustannukset nousevat. EU-säännösten takia Suomi ei kuitenkaan voi asettaa pelkästään ulkomaista kuorma-autoliikennettä koskevia veroja tai maksuja. Tästä syystä tiemaksujen käyttöönotto edellyttää maksujen kompensoimista kotimaisille kuljetusyrityksille verovähennyksin, sanoo Risikko.
Kompensaatiomallia kehitetään parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriössä.
- Tavoitteena on löytää ratkaisu, joka ei ole syrjivä ja palvelee tasapuolisesti elinkeinoelämän tarpeita sekä on kansantaloudellisesti perusteltu, toteaa Risikko.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- AKT:n palvelunumerot palvelevat läpi kesän28.6.2024
- Yhteistyössä on voimaa - urugualaiset ay-miehet vieraili Helsingissä27.6.2024
- Tervehtiminen kertoo työn arvostuksesta, sanovat linja-autonkuljettajat9.7.2024
- Työmarkkinoiden myrsky - tulikuumaa työmarkkinakeskustelua Työväen Musiikkitapahtumassa25.6.2024
- Ohederliga arbetsgivare kan låta bli att betala rätt lön utan rädsla för att straffas – Nu vill ett medborgarinitiativ kriminalisera lönestöld24.6.2024
- Epärehellinen työnantaja voi jättää palkan maksamatta ilman rangaistusta – Nyt kansalaisaloitteella halutaan kriminalisoida palkkavarkaus24.6.2024
- AKT:n uudet toiminta-alueet18.6.2024
- Suomessa eurovaaleissa näkyi työntekijöiden protesti14.6.2024
- 10 syytä äänestää EU-vaaleissa - Käytä äänioikeuttasi7.6.2024
- FFC:s Jarkko Eloranta: Nu gör regeringen så att också de sjuka hamnar i trångmål5.6.2024
Päivitetty: 5.6.2019