Kuljetusliitot KL ry: Valtio-omisteiset yhtiöt työllisyyden ja palveluiden suunnannäyttäjiksi
27.5.2020
Statligt ägda bolag bör visa vägen till sysselsättning och tjänster
Kuljetusliitot KL ry:n kevätkokous vaatii, että valtio-omisteisissa yhtiöissä näytetään positiivista esimerkkiä työllisyyden edistämisessä, suomalaisen osaavan työvoiman työllistämisessä sekä kansalaisten palveluista huolehtimisessa.
Maan hallitus on koronakriisin aikana viisaasti lähtenyt elvyttämään taloutta ja luonut toimenpiteitä, joilla valtio tukee kriisissä kipuilevia yrityksiä. KL:n kevätkokouksessa kannettiin huolta siitä, että osa tuista ohjautuu väärille urille ja valtionyhtiöiden koronasäästöjen maksusta lankeaa määräänsä suurempi osuus suomalaisille työntekijöille.
Valtio-omisteinen Finnair on jatkanut matkustamotyön alihankintaa ulkomailta, kun samalla lähes kaikki yhtiön omat lentoemännät ja stuertit ovat olleet lomautettuina. Yhtiö on aikaisemmin julkistettujen lomautusten lisäksi käynnistänyt nyt koko henkilöstöä, n. 6 100 työntekijää, koskevan yhteistoimintamenettelyn lisälomautuksista. On kohtuullista, että valtion Finnairille suuntaama satojen miljoonien tuki kohdistuu Suomen työllisyystilanteen edistämiseen. Finnairin on pikimmiten hankkiuduttava eroon alihankintasopimuksista, jotta suomalainen henkilökunta saadaan työllistettyä.
Valtio-omisteinen VR on ilmoittanut aikeistaan sulkea palvelupisteet Jyväskylän, Lahden, Oulun, Tikkurilan ja Turun rau-tatieasemilla. Yhteiskuntamme on korona-aikana ottanut digiharppauksen, mutta palvelupisteiden lakkauttaminen heikentää matkustussujuvuutta niiltä, jotka asioivat mieluummin ihmisen kuin koneen kanssa. Palveluiden heikentämissuunnitelmista on seurannut myös henkilöstövähennyksiä koskevat yt-neuvottelut, joiden piirissä on lakkautusuhan alla olevien toimipisteiden henkilöstö. On vastuutonta, että koronalomautuksilta pikkuhiljaa arkeen palaaminen onkin keikahtanut tällaisiin toimenpiteisiin lipunmyynnin osalta. VR:n on tehtävä kaikkensa, että työpaikat pystytään säilyttämään.
Valtionyhtiö Posti on ilmoittanut aloittavansa mahdollisiin lomautuksiin liittyvät yhteistoimintaneuvottelut. Postipalvelut-liiketoimintaryhmästä sekä Posti Group -konsernista neuvotteluiden piirissä on yhteensä noin 8 000 henkilöä. Postin suunnitelmissa on, että kesäaikaan kirjepostia ei jaeta laisinkaan perjantaisin. Koronan verukkeella yhteiskunnan yhdestä peruspalvelusta ollaan nipistämässä 1/4 ja palveluheikennyksestä koituvaa laskua maksattamassa työntekijöillä.
Merenkulun järjestöt ovat pitkin kevättä vedonneet, että valtio tekee kaikkensa, jotta Suomessa säilyy elinvoimainen Suomen lipun alla kulkeva laivasto. Huoltovarmuuskeskus on saanut merimiehiltä moitteita, kun verovaroin on tuettu ulkomaan lipun alla kulkevia laivoja samaan aikaan kun kotimaisia laivoja on seissyt satamassa ja niiden suomalainen henkilöstö on ollut lomautettuna.
Koronakriisin tuottamasta taloudellisesta taantumasta ponnistamisen edellytyksenä on, että suomalaisilla on töitä ja siten yhteiskunnalla maksukykyisiä veronmaksajia. Yhteiskunnan palautuessa kohti arkea, uusi normaali ei saa tarkoittaa sitä, että palvelut ovat kadonneet niiltä, jota eivät ole pysyneet mukana digiaallon harjalla. Toimiva ja luotettava kuljetus- ja logistiikkasektori takaa, että ihmiset, tavarat ja posti kulkevat kriisienkin aikaan. Suomella ei ole varaa hukata kriittisten alojen työntekijöiden osaamista, työmotivaatiota ja toimintakykyä.
Valtionyhtiöillä on oltava erityisen korkea kynnys palveluiden supistamisen, lomautusten tai irtisanomisten toteuttamiseksi, ja niiden on kaikin keinoin toimittava esimerkillisinä suunnannäyttäjinä työllisyyden edistämisessä ja palveluiden ylläpitämisessä.
Maan hallitukselta toivotaan tarvittaessa linjakasta omistajaohjausotetta valtionyhtiöiden toimintaan työllisyyden edistämiseksi. Valtion on myös osaltaan huolehdittava, että yhteisistä varoista myönnetyt tuet kohdentuvat suomalaisten yritysten, palveluiden ja työpaikkojen säilyttämiseksi.
Kuljetusliitot KL ry valvoo, kehittää ja parantaa kuljetus- ja logistiikka-aloilla työskentelevien ammatillisia, palkkaukselli-sia, sosiaalisia ja yhteiskunnallisia etuja ja oikeuksia. KL:n jäsenliittoja ovat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry, Rautatiealan unioni RAU ry ja Suomen Merimies-Unioni SMU ry.
Lisätietoja: puheenjohtaja Simo Zitting, Kuljetusliitot KL ry, p. 0400 813 079
Päivitetty: 9.6.2020
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 9.6.2020