Kuljetusliitot KL ry moittii Finnairia työehtoshoppailusta
25.8.2021
Lentoyhtiö Finnair vaati lentoemäntien ja stuerttinen voimassa olevaan työehtosopimukseen heikennyksiä kesken sopimuskauden. Finnair vaatimukset koskevat palkkaa ja lepoaikoja ja tulisivat voimaan yhtiön Tukholmasta lennettävillä lennoilla.
Yhtiö perustelee vaatimusta lentoemäntien ja stuerttien työehtojen heikentämisestä yhtiön kannattavuudella. Kuitenkin vain pieni osa lentoliikenteen kustannuksista koostuu matkustamohenkilöstön palkoista.
AKT:n hallitus päätti torjua Finnairin vaatimuksen tes-heikennyksistä. Tilanne on työntekijöille ja ammattiliitolle hankala, sillä noin 90 prosenttia lentoemännistä ja stuerteista ja koronan takia lomautettuna. Samaan aikaan Finnair on saanut kuitenkin tuntuvaa valtiontukea. Tämän olisi luullut heijastuvat Finnairissa vastuuna myös työntekijöistä.
Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan AKT:n torjuttua Finnairin vaatimukset, julkisti yhtiö yhteistyön henkilöstövuokrausyritys Airpron kanssa. Tällä Finnair haki kiertotietä heikennyksiä matkustamohenkilöstön työehtoihin.
Se tarjosi härskisti omille lomautetuille työntekijöilleen mahdollisuutta työllistyä Airpron kautta. Tällöin työsuhteisiin noudatettaisiin kuitenkin Airpro Oy:n työehtopimusta, jonka ovat solmineet PALTA ja PRO-liitto. Kyseinen sopimus on huomattavasti heikompi kuin AKT:n ja Paltan solmima alan yleissitovaan työehtosopimukseen perustuva sopimus
Kuljetusliitot KL ry paheksuu Finnairin toimintaa ja on huolissaan siitä, ettei valtionyhtiöiden keinovalikoimasta näytä puuttuvan mitään, millä työntekijän työehtoja voitaisiin halpuuttaa.
AKT ei ole tässä asiassa yksin. Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on kampanjoinut Postin vuokratyöntekijöiden työehtojen puolesta. Osaan Postin vuokratyöntekijöistä on sovellettu kahden vuoden ajan PAUn solmimaa työehtosopimusta selvästi heikompia palkka- ja muita työsuhteen ehtoja. Asia on tällä hetkellä oikeusprosessissa.
Kuljetusliitot KL ry vaatii, että valtio omistajan roolissa edellyttää omistamiltaan yhtiöiltä hyvää henkilöstöpolitiikkaa, vaikka yhtiöiden tilanne olisikin taloudellisesti haastava.
KL ei hyväksyä tapaa, millä voimassa olevia työehtoja kierretään ja työehtoja heikennetään ja antaa asiassa AKT:lle täyden tukensa.
Tes-shoppailu on saatava loppumaan. Se nakertaa koko ay-liikkeen uskottavuutta, ja sitä kautta sen voimaa ja jäsenkehitystä. On myös vaikea vakuuttaa ihmisiä siitä, että ay-liike on yhtenäinen ja työntekijöiden puolella, kun yksi ammattiliitto voi tehdä työantajapuolen kanssa kilpailevan ja ehdoiltaan heikomman työehtosopimuksen.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry.
Pekka Lehtonen, vt. puheenjohtaja
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry.
Heidi Nieminen, puheenjohtaja
Rautatiealan unioni RAU ry.
Tero Palomäki, puheenjohtaja
Suomen Merimies-Unioni SMU ry.
Kenneth Bondas, puheenjohtaja
Päivitetty: 25.8.2021
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 25.8.2021