Kuljetusliitot KL: Radikaalimpi työnantajapuoli saa vastaansa radikaalimman ay-liikkeen
20.3.2023
Veturinkuljettajien lakko pysäytti tänään junaliikenteen. Lakkoon jouduttiin, koska työnantajapuolella on päätetty, ettei veturinkuljettajien hyvinvointia ja jaksamista edesauttavia työehtosopimuskirjauksia viikkolevosta ole mahdollista parantaa. Tämä on tällä neuvottelukierroksella ollut asia, johon on törmätty kaikissa työehtosopimusneuvottelupöydissä. Työntekijöiden jaksaminen ja työelämän laatukysymykset eivät etene, koska ne ovat työnantajapuolen mielestä merkityksettömiä. Kuljetusalojen työntekijöiden terveydellä ja hyvinvoinnilla ei ilmeisesti ole mitään merkitystä.
Veturinkuljettajan työ on äärimmäisen epäsäännöllistä ja sisältää paljon yötyötä. Kuljettajan on usein pystyttävä työputkensa sisällä kääntämään kelloaan niin, että välillä nukutaan aamulla, illalla, päivällä ja onneksi joskus myös yöllä. Tämä kuvaa laajemminkin kuljetussektorin työntekijöiden tilannetta. Niin junassa kuin muissakin kuljetustehtävissä väsynyt työntekijä on iso turvallisuusriski niin itselle kuin isolle määrälle muita ihmisiä. Ammattiliittojen pitää vaatia työntekijöiden jaksamista parantavia kirjauksia työehtosopimuksiin, koska kokemus on osoittanut, että jos työnantaja esimerkiksi epäinhimillisellä vuororakenteella laskee säästävänsä euron, niin se euro tietysti säästetään.
Elinkeinoelämän keskusliitto EK on tehnyt excelin, jolla määritellään tämän neuvottelukierroksen ”yleinen linja” ja siitä pitää jääräpäisesti kiinni niin työnantajaliitot kuin valtakunnansovittelijakin. Tämä on aiheuttanut tänä talvena lakkoja useilla aloilla. Työnantajapuolen yksipuolisesti päättämä ”yleinen linja” on radikaali muutos aiempaan työmarkkinatoimintaan ja se tulee aiheuttamaan jatkossakin laajoja työmarkkinahäiriöitä.
Kuljetusliitot tukevat RAU:n veturinkuljettajien lakkoa ja eivät tule sitoutumaan EK:n yksipuolisesti päättämään työmarkkinamalliin. Radikaalimpi työnantajapuoli saa vastaansa radikaalimman ay-liikkeen.
Kuljetusliitot KL ry:n jäsenliittoja ovat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry, Rautatiealan unioni RAU ry ja Suomen Merimies-Unioni SMU ry. Järjestön perustehtävänä on tukea jäsenliittojen itsenäisesti harjoittamaa edunvalvonta- ja sopimustoimintaa, vahvistaa liittojen keskinäistä yhteistyötä sekä edistää liittojen yhteisiä tavoitteita. Kantavana voimana on, että vahva ja yhtenäinen KL pystyy paremmin taistelemaan heikomman puolella.
Lisätiedot: Ismo Kokko, varapuheenjohtaja Kuljetusliitot KL ry, 040 732 5375
Päivitetty: 20.3.2023
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 20.3.2023