Koronakriisissä punnitaan yhteistyö
22.4.2020
– Koen, että koronakriisissä yhteistyö työnantajan kanssa on sujunut hyvin. Tavallaan tässä on oppinut, ettei kaikki järjesty sormia napsauttamalla. Nobina menee työnantajana helposti HSL:n selän taakse, mutta se on kuitenkin vastuussa omien työntekijöidensä terveydestä, Harri Vanhalakka sanoo.
TEKSTI Sini Silván
Koronakriisi iski kuljetusalaan rajusti. Alkutilanteen jälkeen Nobina, Helsingin seudun liikenteen (HSL) suurin liikennöitsijä sai rakennettua jatkuvuussuunnitelman. Talon johto ja henkilöstön edustajat eri varikkoalueilta käyvät päivittäin läpi suunnitelmaa ja siinä yhtiön 1 300 kuljettajan sekä matkustamisen tilannetta.
– Asiakasmäärät ovat romahtaneet ihan täysin, toisinaan ajetaan lähes tyhjillä busseilla, työsuojeluvaltuutettu ja varapääluottamusmies Harri Vanhalakka Nobina Finland Eastista kertoo.
HSL aikaisti kesäliikenteen alkamaan 20. huhtikuuta. Henkilöstömääriin vaikuttaa myös Porvoon Nesteen jalostamon seisokin ja siihen varatun työmatkaliikenteen siirtyminen.
– Näistä syistä on vähän ylimiehitystä huhtikuun lopusta juhannukseen. Lomautuksia ei ole vielä odotettavissa, nyt lähdetään aikaistamaan kesälomien käyttöä ja pekkas-mahdollisuuksia jo huhtikuun lopulta.
Hyvää hygieniaa ja turvaohjaamoita
– Lipunmyynnin lopettaminen oli ensimmäisiä asioita, joita busseissa toteutettiin. Varikoille tuli jo alkuvaiheessa myös käsidesejä, joista ensimmäiset menivät ihan siliän tien. Kuljettajille on jaettu myös käsineitä ja siivousta on tehostettu.
Nyt käytetään turvaohjaamollisia autoja, missä niitä vain on. HSL on antanut luvan, että esimerkiksi teliauto voidaan korvata autolla, jossa on kuljettajan suojapleksi. Huhtikuun alussa tuli Työterveyslaitokselta (TTL) uusia ohjeita, joiden mukaan busseihin, joista turvaohjaamo puuttuu, tulisi rakentaa väliaikainen tai kunnollinen turvaohjaamo. Pleksien asennus alkoikin jo ennen pääsiäistä. Vanhalakka on itsekin esittänyt, että kuljettajan puoli eristettäisiin kokonaan esimerkiksi väliaikaisella muovilla.
– Itse toivon ja kuljettajatkin haluaisivat enemmänkin toimenpiteitä. Ymmärrän, että HSL:n liikennöintisopimuksissa on tietyt velvoitteet, joissa on korkeat sanktiot, mutta myös kuljettajan terveyttä pitää ajatella.
Yksi työsuojelun tavoite toteutui myös siinä, että Nobinalla tehtiin kuljettajien riskinarviointi yhdessä työterveyshuollon kanssa. Vanhalakka sanoo, että tekee parhaansa luottamushenkilönä, mutta korostaa, että isoin vastuu on työnantajalla.
Päivitetty: 22.4.2020
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 22.4.2020