Korona myllertää kuljetusalaa
22.4.2020
Ahtaajien ja rahtiterminaalien työt sujuivat vielä huhtikuun alkupuolella täysillä ja rahti liikkuu. Notkahdusta kuitenkin odotellaan. Terminaaleissa ja kuljetustyössä pelätään koronaviruksen takia oman terveyden puolesta. Koululaisliikenne ja tilausajot ovat liki loppuneet. Kaukoliikennebussien vuoroja on karsittu kovalla kädellä, kuljettajia on lomautettu. Bussiyhteyksissä on valtaosin – ennenaikainen kesä. Työsuojeluvaltuutetut tekevät töitä täysillä, että ihmiset kuitenkin pärjäävät.
TEKSTI Sini Silván
Ahtaaja, työsuojeluvaltuutettu Jani-Pekka Pöntynen Steveco Vuosaaresta kertoo, että käsiä pestään – ja työmäärät ovat huhtikuun alussa jopa kasvaneet. Koronatoimenpiteet ovat ristiriitaisia:
– Laivoille mennään autoilla ihan yhtä isolla porukalla kuin ennenkin. Vaikka nosturimiehet on eriytetty omiin taukotiloihin, niissä ei ole ruokamahdollisuutta. Näin tauot pidetään kuitenkin yhdessä ja laivoille kuljetaan nosturimiesten kanssa samoilla autoilla.
Finnsteve Oy Ab Turun pääluottamusmies, AKT:n satamajaoston puheenjohtaja Pasi Suonpää kertoo, että Turussa töitä on paljon. Huoltovarmuuden kannalta laiva- ja kumipyöräliikenne on tärkeää. Lastit, jotka aiemmin kulkivat matkustajalauttojen kyydissä Helsingistä Tukholmaan ovat siirtyneet Turkuun ja Naantaliin. Finnstevellä toimitaan nyt sikainfluenssan myötä opituilla desinfiointikäytännöillä.
– Ruokala toimii take away -periaatteella. Työtapoja on muutettu niin, että kuljetusautoissa istujilla on metrin väli. Jos ennen meni kuusi henkeä kuljetusautoon, nyt enää neljä. Pyritään varovaisuuteen ja vältetään kontakteja. Se tulee aika luonnostaankin, kun siinä työporukassa toimitaan. Kuumemittareita löytyy, mitataan, jos hiukankin on sellainen olo.
Finnlines konsernissa kaikki, jotka voivat tekevät työtä etänä.
– Ahtausta ei pystytä etänä suorittamaan.
Vuorojen työ- ja taukoaikoja muutettu
Työsuojeluvaltuutettu, ahtaaja Frank Granqvist Hanko Stevedoringilta kertoo, että rahtimäärät eivät ole vielä muuttuneet. Autotuonnin odotetaan kuitenkin Hangon kautta jatkossa jopa pysähtyvän.
– Koronatilanteeseen on pyritty valmistautumaan aktiivisesti ja satsattu hygieniaan. Työ- ja taukoaikoja on muutettu, niin että ollaan mahdollisimman vähän yhtä aikaa taukotilassa, iltavuoro tulee myöhemmin. Siivousta on pyritty lisäämään.
– Toivotaan, että tartuntaluvut ja kuolleisuus pysyvät matalina. Pitää sopeutua ja koittaa pärjätä.
Granqvist katsoo, että on hyvä, että työpaikalla on työsuojeluvaltuutettu ja pääluottamusmies, vaikka on muitakin tiedotuskanavia ja järjestelmiä.
– Tämä on vakava asia, ei vain sanahelinää.
”Yhteistyö työnantajan kanssa toimii todella hyvin”
Pääluottamusmies Anu Färm Nurmijärven Linja Oy:stä kertoo, että koululaislinjojen liikennöinti loppui poikkeustilan myötä täysin. Samoin kävi tilausliikenteelle.
Tilanne on sikäli hyvä, että yrityksellä on kymmenen vuoden sopimus Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa säännöllisestä linjaliikenteestä Nurmijärveltä Helsinkiin ja Hyvinkäälle. Silti noin 30 työntekijää on lomautettu. Nurmijärven Linja sekä Korsisaari Oy Mäntsälässä suostuivat nopeutettuun yt-ratkaisuun, jotta firmallekaan ei tulisi ylimääräisiä kuluja.
– Työnantaja on puolestaan ottanut kaikki kuljettajien ideat vastaan. On ollut pitkä lista asioita, mitä voitaisiin tehdä.
Päivystäjälle ilmoittaudutaan puhelimitse ja mennään suoraan autolle. Turvaohjaamolliset autot on otettu käyttöön. Matkustajilla on suositus poistua vain takaovesta eikä käyttää käteistä. Autoissa etupenkit ovat poissa käytöstä.
– Kuljettajien lentäviä vaihtoja ei enää ole. Nyt kun liikenne vähenee, ajetaan yksi auto ja yksi kuljettaja päivässä. Siivousten välissä ei vaihdeta kuljettajaa. Autojen siivousta on myös tehostettu.
Autoista ei ole haluttu tehdä täpötäysiä. Jos matkustajamäärät ovat vähentyneet 80 prosentilla, niin lähdöt 40 prosentilla.
– Kuljettajat, jotka pelkäsivät sairauden tai muun syyn takia itsensä tai läheistensä puolesta, saivat ilmoittautua ensimmäisessä ryhmässä lomautetuiksi ja jäädä saman tien pois. Asiat on tehty yhteisymmärryksessä. Luottamusmiehen silmin yhteistyö työnantajan kanssa toimii tosi hyvin.
OnniBus lomautti valtaosan kuljettajista
OnniBus Oy:n työsuojeluvaltuutettu Ari Simola kertoo, koronatilanne tiputti matkustajamääriä todella rajusti. Lomautusyt:t ehdittiin aloittaa normaalilla ja jatkaa nopeutetulla aikataululla. Henkilöstöstä on lomautettu sekä ajoista vähennetty noin 90 prosenttia. Noin 230 hengen porukasta ajossa on enää nelisenkymmentä kuljettajaa, luottamusmiehet ja esimiehet.
– Ovathan lomautukset iso juttu, kun työt menevät alta. On iso juttu perheellisille ja ihmisillä on laidasta laitaan erilaisia elämäntilanteita. Lomautukset vaikuttavat niihin, jotka lomautettiin ja niihin, jotka jäävät. Todella paljon systeemit muuttuivat hetkessä, varatyösuojeluvaltuutettu Jari Kraft Turusta sanoo.
Liikenne kulkee yhä suurimpien kaupunkien välillä. Uudenmaan eristys tarkoitti, että välillä matkustajilta piti varmistaa kuulutuksin, että heillä on pätevä syy matkustaa alueelle. Nyt sulku on purettu.
OnniBuseissa etuovia ei nyt käytetä ollenkaan, kuljettajan luoksetulot on suljettu.
– Nyt autoja menee paljon huoltoonkin, käytetään sillä lailla aika hyväksi, Kraft sanoo.
Terminaaleissa riskinä päivittäin satoja ihmisiä
– Kyllä toimenpiteitä on tehty, että säilyttäisiin hengissä. Terminaalissa käy satoja ihmisiä saman katon päivittäin, se on vähän riskaabelia, helposti tauti leviää, mutta näillä mennään, Schenkerin Vantaan terminaalin luottamusmies Paul Lindholm sanoo.
Rahdin mukana liikkuu ulkomaan kuljettajia. Terminaalissa on tehty rajaus, että ulkomaan kuljettajat eivät saa tulla sisään tuotannon tiloihin. He tuovat paperit ja odottelevat autoissa.
Terminaalin siivoukseen on panostettu erityisesti. Esimerkiksi ovenkahvat desinfioidaan päivittäin. Suojakäsineitä ja käsidesiä on tarjolla.
– Se tauti tulee, jos tulee. Jos oikein ahdistaa, tulee lähteä työterveyteen, koska täytyy aina muistaa, että riskiryhmäläisiä on täälläkin.
Lindholm näkee, että viruksen edetessä tuotanto tulee hiipumaan, mikä näkyy ensimmäisenä terminaaleissa ja kuljetusmäärissä.
– En tiedä, miten on muilla aloilla, mutta ahdistaahan tämä tilanne. Meillä ei ole yhtään todennettua tapausta vielä, mutta kello käy koko ajan.
”Suomalaiset jaettu kahteen leiriin”
– Niin kauan kuin terveenä pysytään, kaikki on ok, työsuojeluvaltuutettu yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Jp Saarela Schenkeriltä Helsingistä kertoo. Saarelan kollega Kajaanista toteaa puolestaan, että kaikki toimii siellä normaalisti.
Saarelan mielestä näyttää siltä, että suomalaiset on jaettu kahteen leiriin. Niihin, jotka pystyvät suojautumaan ja niihin, jotka eivät voi.
– Sama on työsuojeluvaltuutetun näkökulmasta. Esimerkiksi minä ajan yhdistelmää samalla lailla niin kuin ennenkin. On erilaisia asiakkaiden määräyksiä, jotkut vaativat kasvosuojuksen käyttöä tai eivät päästä omiin tiloihin, mutta on laidasta laitaan. Siinä on riskit, kun menee asiakkaan luokse en tiedä, millaista jengiä on töissä ja jos joku on kipeänä töissä.
Etätyötä tekevät taas ovat kadonneet jonnekin.
– Meille, jotka emme pysty katoamaan, sälytetään niitäkin töitä.
Jos kuuluu riskiryhmään, pitäisi voida pyytää riskikartoitusta työnantajalta.
– Nämä asiat on vaiettu kuoliaaksi. Eihän työnantajaa haittaa, jos työntekijä sairastuu, otetaan toinen tilalle. Pyörien pitää pyöriä. Riskeistä näistä vaietaan aika lailla. Tämä fyysinen työ ei ole muuttunut mihinkään.
Yksi suuri haitta on se, ettei ruokaa tahdo saada mistään. Sitä saa ehkä styrox-laatikkona syötäväksi autoon tai eväslinjalla.
Pleksit pelastaneet monelta aivastukselta
Pohjolan Liikenteen työsuojeluvaltuutettu Riitta Heiskanen kertoo, että Kuopiossa työpaikalla ei huhtikuun alussa ole ollut vahvistettuja koronatapauksia. Tilanne kuitenkin liippaa läheltä.
– Pohjolan Liikenteen autoissa ovat olleet pleksit iät ja ajat. Se on tässä tilanteessa varmasti pelastanut monelta aivastukselta. Käsiä pestään ja desinfioidaan, hanskoja ja alkolukkojen pillejä on mahdollisuus saada uusia. Vastuu on ihan jokaisella henkilökohtaisesti, ei hallituksella ja THL:llä.
Pohjolan Liikenne on siirtynyt Kuopion lähi- ja paikallisliikenteessä aikaistetusti kesäaikatauluun ja linjat harvenivat. Työntekijöitä myös lomautetaan.
– Matkustajat ovat vähentyneet 90 prosenttisesti. Viikonloppuisen nuoriso vielä matkustaa, istutaan kylki kyljessä tiiviissä rykelmässä eikä heillä käsienpesu ole ensimmäinen asia mielessä.
Kuopion seudulla maaseutulinjojen liikennöintiä muiden yhtiöiden osalta jo lopetettu. Samaan aikaan käydään lisäksi kilpailutusta 40 auton paketista Kuopion kaupunkiliikenteessä. Liikennöinnin pitäisi alkaa kesäkuun alussa.
– Jännittäviä aikoja eletään, Heiskanen sanoo.
SkiBusit ja koululaiskyydit hiljenivät Lapissa täysin
Kutilan Liikenne Oy:n työsuojeluvaltuutettu, linja-autonkuljettaja Jyrki Helminen ajaa Rovaniemi-Luosto-Pyhä reitillä SkiBusia. Jo viikolla 12 väki kaikkosi kyydistä täysin.
– Linjahan on onneksi Lapin ELY-keskuksen tukema. Linjalla siirryttiin huhtikuun puolivälissä poikkeusaikatauluun. Koska firmassa on myös paljon koululaislinjoja, meillä on lomautukset tietenkin päällä.
Lomautettuna on suurin osa reilun 20 työntekijän porukasta.
– Lapissakin erityisesti länsirajalla on aika varautunut tunnelma koronan takia, koska paljon kulkee ihmisiä töissä Ruotsin puolella.
Rovaniemellä on yrityksiä, jotka pyörivät suurilta osin tilausajojen varassa, joita ei ole nyt ollenkaan. Koululiikenteen kuljettajia on lomautettu. Tilanne on harmittava niin työntekijöiden kuin työnantajien puolelta.
– Joustavuutta täytyy nyt olla puolin ja toisin, täällä on pitkät välimatkat.
Autoissa asiakkaat pääse ensimmäisille penkkiriveille.
– Aika hyvin asiakkaat menevät suoraan taakse istumaan ja käteisen osuus maksuista on aivan murto-osa. Meillä on työnantajan puolelta käsidesit ja desinfiointisuihke rahastuslaitteita, pankkikorttipäätteitä ja käsinojia varten. Kaikki käydään läpi säännöllisesti päivittäin.
Suomen Taxi-Service lomautti kaikki kuljettajat
Pääluottamusmies Heikki Välikorpi Suomen Taxi-Service Oy:stä kertoo, että monen sadan lapsen koululaiskuljetukset tipahtivat poikkeustilan myötä aivan muutamaan prosenttiin saman tien. Tämä on johtanut lomautuksiin, jotka koskevat kaikkia kuljettajia määräaikaisesti toukokuun loppuun saakka.
– Sitä on itsekin ihmetelty, miten loput kuljetukset hoidetaan, kun lomautus koskee kaikkia. Ilmeisesti omistajavoimin ja alihankkijoita käyttämällä.
Loput, harvat kuljetettavat lapset ovat eri puolilla kaupunkia, aikataulut täytyy sovittaa eikä kuljetuksia voida yhdistää.
– Kyllä kaikki ymmärtävät, että tilanne on erittäin poikkeuksellinen tällä hetkellä. Ongelma on, että vanhemmilla on oikeus päättää, kulkeeko lapsi kyydissä vai ei ja kyydin peruuttaminen saattaa unohtua, jolloin mennään hakemaan ihan tyhjää. Yrityksen kannalta olisi tärkeää, että tyhjät haut jäisivät pois.
– On tämä aika hämmentävää. Kymmenkunta autoa on yhä liikenteessä, miten kuljetukset onnistuvat ilman vakituisia kuljettajia? Tämä on nyt tällainen tilanne. On hyvä, että on aikanaan tullut liityttyä liittoon ja työttömyyskassaan.
Päivitetty: 22.4.2020
Viimeisimmät uutiset
- TES-neuvottelut jatkuvat tammikuussa20.12.2024
- AKT:n palvelut joulunaikaan ja vuodenvaihteessa20.12.2024
- Kuljetusliitot: Peruspalveluinfraa hoitavien yhtiöiden on pysyttävä valtion omistuksessa17.12.2024
- AKT:n tes-neuvottelut jatkuvat16.12.2024
- Ismo Kokko jatkokaudelle SASKin hallituksen puheenjohtajaksi13.12.2024
- Työehtosopimustavoitteissa keskeisinä palkka ja työhyvinvointi10.12.2024
- Teollisuuden palkansaajat TP ry:n uudeksi puheenjohtajaksi Veli-Matti Kuntonen Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry:stä10.12.2024
- Autoliikenteen työehtosopimusneuvottelut alkoivat10.12.2024
- Tärkeä viesti sinulle AKT:n jäsen9.12.2024
- AKT irtisanoi Finnairin kanssa tehdyn säästösopimuksen4.12.2024
Päivitetty: 22.4.2020