ITF:n Bengts ihmettelee: Miksi konttilastin sitominen ei kelpaa ahtausfirmalle?
6.9.2016
ITF:n Suomen koordinaattori Kenneth Bengts hämmästelee ison ahtausalan yrityksen kieltäytymistä konttilastin sidonnasta.
Konttilastin sitomisesta ja irrottamisesta on ollut pitkään erimielisyyttä. AKT:n mielestä kaikki lastinsidonta ja -irrotus, myös konttilastin, on ahtaajille kuuluvaa työtä.
Käynnissä olevan Europan laajuisen Baltic week of action -viikon teemana on lastinsidonta. Viikon aikana on myöhästytetty laivoja, joissa merimiehet sitovat lasteja.
Eräs varustamo on ilmoittanut halunsa ostaa konttilastin kiinnityksen ja sidonnan ahtausliikkeeltä. Yksi merkittävä suomalainen ahtausyritys on kuitenkin ilmoittanut varustamolle, ettei se, eivätkä muutkaan kotimaiset ahtausliikkeet, suostu kyseistä työtä tekemään.
− ITF:n kansainvälisissä työehtosopimuksissa kaikki lastikäsittely on sovittu ahtaajien tehtäväksi, muistuttaa Bengts ja pitää ahtausyrityksen menettelyä täysin käsittämättömänä.
Häntä kummastuttaa myös, miten yhden ahtausyrityksen edustaja voi puhua muiden puolesta.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- AKT:n saarrot loppuvat22.2.2025
- AKT: ”Päänavaus ei ole automaatti muille aloille – AKT:n tes-kierros jatkuu”22.2.2025
- AKT:n neuvotteluviikon päättivät Viking Linen sekä huolinta-alan varastoterminaalien neuvottelut21.2.2025
- AKT:ssa neuvoteltu jälleen useilla aloilla – joissain hieman edistystä19.2.2025
- AKT tukee Teollisuusliiton tes-neuvotteluja viidennellä saarrolla19.2.2025
- AKT:n hallitus antoi valtuudet päättää työtaistelutoimista17.2.2025
- Neuvottelut jurraavat liki paikoillaan14.2.2025
- SLL, AKT ja IAU yhteistyöhön - tavoitteena lentoliikenteeseen toimialakohtaiset tes-ratkaisut14.2.2025
- Autoliikenteen sekä huolinta-alan työehtosopimusneuvotteluita jatkettu11.2.2025
- AKT tukee Teollisuusliiton tes-neuvotteluja neljännellä saarrolla12.2.2025
Päivitetty: 5.6.2019