ITF:n Bengts ihmettelee: Miksi konttilastin sitominen ei kelpaa ahtausfirmalle?
6.9.2016
ITF:n Suomen koordinaattori Kenneth Bengts hämmästelee ison ahtausalan yrityksen kieltäytymistä konttilastin sidonnasta.
Konttilastin sitomisesta ja irrottamisesta on ollut pitkään erimielisyyttä. AKT:n mielestä kaikki lastinsidonta ja -irrotus, myös konttilastin, on ahtaajille kuuluvaa työtä.
Käynnissä olevan Europan laajuisen Baltic week of action -viikon teemana on lastinsidonta. Viikon aikana on myöhästytetty laivoja, joissa merimiehet sitovat lasteja.
Eräs varustamo on ilmoittanut halunsa ostaa konttilastin kiinnityksen ja sidonnan ahtausliikkeeltä. Yksi merkittävä suomalainen ahtausyritys on kuitenkin ilmoittanut varustamolle, ettei se, eivätkä muutkaan kotimaiset ahtausliikkeet, suostu kyseistä työtä tekemään.
− ITF:n kansainvälisissä työehtosopimuksissa kaikki lastikäsittely on sovittu ahtaajien tehtäväksi, muistuttaa Bengts ja pitää ahtausyrityksen menettelyä täysin käsittämättömänä.
Häntä kummastuttaa myös, miten yhden ahtausyrityksen edustaja voi puhua muiden puolesta.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- PALTA perui neuvottelut Finnairin matkustamohenkilöstön työehtosopimuksesta1.4.2025
- Viimeinenkin sopimusala neuvottelupöytään – Mailin neuvottelut alkoivat28.3.2025
- Finnairin työntekijät osoittivat mieltä omistajaohjauspolitiikkaa vastaan27.3.2025
- Viking Linen maahenkilökunnan työehtosopimus hyväksytty26.3.2025
- AKT kritisoi valtion omistajaohjauspolitiikkaa poliittisella mielenilmauksella25.3.2025
- AKT:lle neuvottelutulos Viking Linen työehtosopimusneuvotteluista21.3.2025
- Neljällä AKT:n alalla jatkettu neuvotteluja21.3.2025
- SAK: Irtisanomissuojan heikentämistä vastustaa 58 prosenttia palkansaajista19.3.2025
- AKT:n johdolle valtuudet päättää toimista Finnairin tes-neuvottelujen vauhdittamiseksi14.3.2025
- AKT hyväksyi Airpron ja taksiliikenteen työehtosopimukset14.3.2025
Päivitetty: 5.6.2019