ITF:n Bengts ihmettelee: Miksi konttilastin sitominen ei kelpaa ahtausfirmalle?
6.9.2016
ITF:n Suomen koordinaattori Kenneth Bengts hämmästelee ison ahtausalan yrityksen kieltäytymistä konttilastin sidonnasta.
Konttilastin sitomisesta ja irrottamisesta on ollut pitkään erimielisyyttä. AKT:n mielestä kaikki lastinsidonta ja -irrotus, myös konttilastin, on ahtaajille kuuluvaa työtä.
Käynnissä olevan Europan laajuisen Baltic week of action -viikon teemana on lastinsidonta. Viikon aikana on myöhästytetty laivoja, joissa merimiehet sitovat lasteja.
Eräs varustamo on ilmoittanut halunsa ostaa konttilastin kiinnityksen ja sidonnan ahtausliikkeeltä. Yksi merkittävä suomalainen ahtausyritys on kuitenkin ilmoittanut varustamolle, ettei se, eivätkä muutkaan kotimaiset ahtausliikkeet, suostu kyseistä työtä tekemään.
− ITF:n kansainvälisissä työehtosopimuksissa kaikki lastikäsittely on sovittu ahtaajien tehtäväksi, muistuttaa Bengts ja pitää ahtausyrityksen menettelyä täysin käsittämättömänä.
Häntä kummastuttaa myös, miten yhden ahtausyrityksen edustaja voi puhua muiden puolesta.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- TES-neuvottelut jatkuvat tammikuussa20.12.2024
- AKT:n palvelut joulunaikaan ja vuodenvaihteessa20.12.2024
- Kuljetusliitot: Peruspalveluinfraa hoitavien yhtiöiden on pysyttävä valtion omistuksessa17.12.2024
- AKT:n tes-neuvottelut jatkuvat16.12.2024
- Ismo Kokko jatkokaudelle SASKin hallituksen puheenjohtajaksi13.12.2024
- Työehtosopimustavoitteissa keskeisinä palkka ja työhyvinvointi10.12.2024
- Teollisuuden palkansaajat TP ry:n uudeksi puheenjohtajaksi Veli-Matti Kuntonen Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry:stä10.12.2024
- Autoliikenteen työehtosopimusneuvottelut alkoivat10.12.2024
- Tärkeä viesti sinulle AKT:n jäsen9.12.2024
- AKT irtisanoi Finnairin kanssa tehdyn säästösopimuksen4.12.2024
Päivitetty: 5.6.2019