Hollantilaisahtaaja menetti työnsä automaation takia – lähti kertomaan mitä tapahtui
28.7.2020
John Arkenbout menetti automaation takia työpaikkansa Rotterdamin satamassa. Irtisanomisen jälkeen hän lähti kiertämään Eurooppaa. Tarkoitus on kertoa mitä tapahtui ja herättää ihmisiä automaation vaaroihin.
Hollantilainen Rotterdamin satamassa Uniportin palveluksessa 31 vuotta työskennellyt ahtaaja John Arkenboutin, 55, työt päättyivät keväällä. Takana oli 31 vuotta ahtaajana. Uniport on osa maailmanlaajuista Steinweg-yhtiötä.
Lopetetussa terminaalissa työskenteli noin 200 henkilöä, joista ahtaajia noin 120. Uuden työn yhtiön palveluksessa sai noin 50 työntekijää. Loput saivat lopputilin tai päätyivät ennenaikaiselle eläkkeelle.
Irtisanomisten taustalla oli Uniportin uusi automatisoitu terminaali Rotterdamin ulkopuolella. Se ei ole ensimmäinen automatisoitu terminaali Hollannissa. Historialliseksi tapauksen tekee kuitenkin se, että Rotterdamin vanha terminaali oli ensimmäinen, joka Hollannissa lopetettiin uuden automatisoidun terminaalin takia.
Automaation seurauksena ahtaustyö on myös muuttunut. Koneet toimivat automaattisesti tai niitä ohjataan joystickillä valvomosta.
- Se on kuin pelaisi Playstationia. Ei se ole ahtaajien työtä, Arkenbout sanoo.
Pitkä matka ja monia tapaamisia
Suomeen John Arkenbout saapui 25. heinäkuuta. Sitä ennen takana oli noin 2 000 kilometriä ja useita tapaamisia ahtaajien ja ammattiliittojen edustajien kanssa Saksassa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Suomesta hän jatkoi Saksaan Travemündeen. Suomessa Arkenboutia isännöi Helsingin Ahtaustyöntekijöiden puheenjohtaja Jape Lovén.
- Olen varmasti maailman hulluin ahtaaja, Arkenbout naurahtaa.
Ihan täysijärkiseltä mies kuitenkin vaikuttaa, ja hyviä ovat myös matkan perusteet.
- Haluan kertoa, miten minulle kävi ja herättää ihmisiä toimimaan automaation ja robottien suhteen. Tämä on myös jäähyväismatka ammattikunnalle, johon olen kuulunut pitkään ja josta olen ylpeä.
Hän painottaa, että automaatio ei uhkaa pelkästään satamia, vaan myös muita töitä ja koko yhteiskuntaa. Miehen ylpeys omasta ammatistaan kuuluu paitsi puheessa, näkyy myös muun muassa sähköpostiosoitteessa, jonka alkuosa on alwaysadocker@.
John Arkenboutin matkasta voit lukea hänen Facebook-sivuiltaan https://www.facebook.com/dockerjohn.arkenbout
Automaatio esillä myös ITF:n kongressissa
Automaatio nousi esille myös ITF:n kongressissa lokakuussa 2018, missä siitä puhuivat erityisesti hollantilaiset ja australialaiset ahtaajat. Lue asiaa käsitellyt artikkeli AKT:n sivuilta https://www.akt.fi/uutiset/itf-n-ahtaajat-ay-liiketta-kuultava-satamien-automatisaatiosta-paatettaessa/ ja https://www.akt.fi/uutiset/melbournen-satamasta-mukavuuslippusatama/ tai AKT-lehden nettiversiosta osoitteessa http://www.e-julkaisu.fi/akt/10-2018/mobile.html#pid=8
Helsingin Ahtaustyöntekijöiden puheenjohtaja Jape Lovén ja John Arkenbout Vuosaaren satamassa.
John Arkenbout haluaa herättää keskustelua automaatiosta ja sen vaikutuksista yhteiskuntaan ja työpaikkoihin. – Asiasta pitää puhua ennen kuin se on liian myöhäistä, hän sanoo.
John Arkenboutin reitti Suomeen. Matkalle mahtui monia tapaamisia ahtaajien ja ammattiliittojen edustajien kanssa.
TEKSTI Arto Jokela KUVAT Jape Lovénin arkisto ja Arto Jokela
Päivitetty: 28.7.2020
Viimeisimmät uutiset
- TES-neuvottelut jatkuvat tammikuussa20.12.2024
- AKT:n palvelut joulunaikaan ja vuodenvaihteessa20.12.2024
- Kuljetusliitot: Peruspalveluinfraa hoitavien yhtiöiden on pysyttävä valtion omistuksessa17.12.2024
- AKT:n tes-neuvottelut jatkuvat16.12.2024
- Ismo Kokko jatkokaudelle SASKin hallituksen puheenjohtajaksi13.12.2024
- Työehtosopimustavoitteissa keskeisinä palkka ja työhyvinvointi10.12.2024
- Teollisuuden palkansaajat TP ry:n uudeksi puheenjohtajaksi Veli-Matti Kuntonen Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry:stä10.12.2024
- Autoliikenteen työehtosopimusneuvottelut alkoivat10.12.2024
- Tärkeä viesti sinulle AKT:n jäsen9.12.2024
- AKT irtisanoi Finnairin kanssa tehdyn säästösopimuksen4.12.2024
Päivitetty: 28.7.2020