Hallitus rökittää kuljettajia
9.6.2016
SDP:n liikenne- ja viestintävaliokunnan kansanedustajat Katja Taimela, Suna Kymäläinen ja Satu Taavitsainen esittivät tänään hylättäväksi Juha Sipilän (kesk) hallituksen lakiesityksen, joka vapauttaa käytännössä ulkomaisen rekkaliikenteen ja lisää halpatyövoimaa. Hallituspuolueet jyräsivät lakiesityksen hyväksymisen valiokuntatyössä. SDP jätti yhdessä vasemmistoliiton kanssa asiasta vastalauseen.
- Hallituksen esitys on kuolinisku kuljetusalalle. Timo Soini (ps) linjasi asian ministereille ja perussuomalaisten vetämässä liikenne- ja viestintävaliokunnassa hallituspuolueet Vihreiden ja RKP:n tuella lähtivät Soinin järjettömälle linjalle. Maanteiden tavaraliikenne työllistää noin 100 000 suomalaista ja maksaa veroja lähes 3 miljardia euroa vuosittain. Itäeurooppalaisten kouluttamattomien kuljettajien tulo Suomen teille heikentää suomalaista kuljetusalaa ja lisää työttömyyttä sekä vähentää verotuloja, sanoo Katja Taimela.
- Sipilä, Soini ja Stubb ovat synnyttämässä halpatyömarkkinoita Suomeen. Suomen rajojen sisäpuolella kuljettajalle tulee aina maksaa Suomen työlainsäädännön ja yleissitovan kuorma-autoalan työehtosopimuksen mukainen palkka. Näin ei käytännössä tapahdu ja hallitus päätöksellään lisää ulkomaisten rekkojen halvemman palkkatason EU-maista tulevien yritysten toimintaa Suomessa ja tämä johtaa kaksiin eriarvoisiin markkinoihin Suomen maanteiden tavaraliikenteessä. Miksi ulkomaisen rekkaliikenteen vapauttaminen on hallitukselle näin tärkeää, Kymäläinen kysyy ja jatkaa.
- Hallituksen lakiesityksen tiedetään jo etukäteen tuovan monia ongelmia. Nykylainsäädännölläkin vaikeasti valvottava kabotaasi muuttuu mahdottomaksi valvoa, viranomaisten valvontaresurssit vaatisivat runsasta korotusta. Tilanteesta tulevat valitettavasti hyötymään vain harmaan talouden harjoittajat. Lisäksi Suomen huoltovarmuuden kannalta kuljetusalan pk-yrittäjien kalusto ja ammattitaitoinen henkilökunta ovat ensiarvoisen tärkeitä, muutoksen seurauksena nyt vaarana on kaluston ulosliputus.
- Äänestyksessä Keskusta, Perussuomalaiset, Kokoomus, Vihreät ja RKP osoittivat kääntäneensä selkänsä kotimaiselle kuljetusalalle ja aikovat tehdä suomalaisista ammattitaitoisista raskaan liikenteen kuljettajista ja yrittäjistä työttömiä. Hallituspuolueilla ei kantti kestänyt astua vilunkiveikkojen varpaille ja jatkaa taistelua kotimaisen kuljetusalan puolesta palkkojen polkemista vastaan. Miksi hallituksen hampaissa on suomalaiset, ahkerat pk-yrittäjät ja heidän työntekijänsä, Satu Taavitsainen kysyy.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- Ilmailualan Unioni: Finnair päättämässä kahden luottamusmiehen työsuhteet työtuomioistuimeen toimitettujen todisteiden vuoksi29.11.2024
- AKT: Yhteistoimintalain muutokset ovat lain perusidean vastaisia28.11.2024
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
Päivitetty: 5.6.2019