Finnairin työehtoshoppailu ei selittämällä muuksi muutu
22.7.2021
Ammattiliitto PRO:n tiedotteessa asiavirheitä. AKT ei estä työntekoa, vaan puolustaa jäsentensä oikeuksia.
AKT:n kotisivuilla tiistaina julkaistu uutinen Finnairin ammattiliitto PRO:n myötävaikutuksella tekemästä työehtoshoppailusta sai PRO:n reagoimaan asiaan omalla tiedotteellaan.
AKT:n sivuilla kerrottiin, että Finnair teki yksipuolisen heikennysesityksen työehtosopimukseen neuvottelematta siitä AKT:n kanssa. Kun AKT torjui Finnairin esityksen, niin Finnair aloitti matkustamohenkilöstön rekrytoinnin Ammattiliitto PRO:n ja Palvelualojen työnantajaliitto Paltan työehtosopimuksella.
Paltan ja PRO:n sopimus on tasoltaan heikompi kuin AKT:n solmima matkustamohenkilöstön työehtosopimus.
AKT:n vt. puheenjohtaja Pekka Lehtonen sanoo, että PRO:n tiedotteessa on virheitä, ja että se antaa tilanteesta väärän kuvan. Kyseessä eivät olleet AKT:n osalta epäonnistuneet tes-neuvottelut, vaan Finnairin yritys heikentää voimassa olevaa työehtosopimusta kesken tes-kauden ja sen varjolla tarjota matkustamohenkilöstölle mahdollisuutta palata lomautukselta takaisin töihin työehtosopimusta heikoimmin ehdoin. Kun AKT ei tähän suostunut, päätti Finnair palkata lentoemäntiä ja stuertteja henkilöstöä välittävän Airpron kautta.
Lehtosen mukaan AKT on myös kertonut PRO:n edustajalle syntyneestä tilanteesta. PRO ei ollut siis tietämätön Finnairin tes-shoppailusta, kuten puheenjohtaja Jorma Malinen PRO:n sivuilla väittää.
Lehtonen on pahoillaan, että asiassa on ajautunut vastakkain kaksi perinteistä ja vahvaa ammattiliittoa, joiden työehtojen polkemisen sijasta pitäisi ajaa työntekijöiden etuja.
PRO teki vuonna 2018 matkustamohenkilöstöä koskevan työehtosopimuksen Paltan kanssa. Ehdoiltaan se on heikompi kuin AKT:n solmima sopimus. AKT:n ja Paltan solmimassa Finnairin työehtosopimuksessa on lisäksi määräys, että alihankintaan tai vuokratyöhön tulee soveltaa alan eli AKT:n solmimaa työehtosopimusta. AKT:n käsityksen mukaan Airprota koskeva työehtosopimus on yrityskohtainen, ei yleinen.
AKT:n 2. varapuheenjohtajan Harri Pasasen mukaan vaikuttaa siltä, että Finnair haluaa palkata lomautettuna olevia työntekijöitään takaisin töihin Airpron kautta ja Airpron työehtosopimuksella. Kyse ei ole siis siitä, että estettäisiin jäseniä menemästä töihin, vaan työntekijöiden palkasta ja olemassa olevien sopimusten noudattamisesta.
- Ja voiko Finnair yleensä ottaa alihankinnan kautta työvoimaa toisesta yrityksestä, jos omaa työvoimaa on samaan aikaan lomautettuna? Jos näin on, niin voiko työantaja jatkossa ottaa yleisemminkin lomauttamiensa työntekijöiden tilalle uusia työntekijöitä halvemmilla työehdoilla? Ja miten se vaikuttaa työmarkkinoihin, jos tällainen käytäntö hyväksytään laajemmin, pohtii Pasanen.
Lue PRO:n tiedote täältä.
Päivitetty: 3.8.2021
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 3.8.2021