Piirainen: Bussiliikenteen kilpailutuksen hintana kiire ja epävarmuus
9.6.2015
Linja-autoliikenteen kilpailutuksen negatiiviset vaikutukset heijastuvat eniten työntekijöiden kokemaan epävarmuuteen työpaikkansa puolesta, ilmenee tänään julkistetussa Palkansaajien Tutkimulaitoksen raportissa ”Liikenneverkot ja kilpailutuksen vaikutukset- esimerkkinä bussiliikenteen kilpailutus”.
– Bussinkuljettajat joutuvat elämään jatkuvassa epävarmuudessa ja kokevat irtisanomisen uhan suuremmaksi kuin työssä käyvät keskimäärin, toteaa AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.
– Näyttää siltä, että kilpailutuksen ainoat säästöt revitään työntekijöiden selkänahasta, sillä kiire, työolosuhteiden heikkeneminen sekä työn rasittavuus koetaan kilpailuttamisen myötä lisääntyneen.
Sen sijaan kuluttajahintoihin tai matkustajamääriin kilpailutukselle ei tutkimuksen mukaan ole ollut positiivisia vaikutuksia. Sikäli kuin kilpailulla on aikaansaatu kustannussäästöjä, ne ovat kanavoituneet lippujen hinnan alenemisen sijaan kuntatalouden vahvistamiseen.
– Pitkällä aikavälillä kilpailutuksen vaikutukset muuhun kuin kuljettajien kokemaan epävarmuuteen ovat siis olemattomat; suurempi vaikutus lippujen hintoihin ja sitä kautta matkustajamääriin näyttää olevan bussiliikenteen tuella.
– On erittäin huolestuttavaa, että yli puolet tutkimukseen haastateltavista oli sitä mieltä, että aikataulut ovat liian kireitä ja pysyäkseen aikataulussa heidän on ajettava ylinopeutta. Tämä ei voi olla vaikuttamatta yleiseen liikenneturvallisuuteen eikä tällaista voida sallia, moittii Piirainen.
Piiraisen mukaan tutkimustulos osoittaa myös sen, että tilanne on reilussa kymmenessä vuodessa vain pahentunut.
– Epävarmuus on entisestään kasvanut. Irtisanomisen tai varikon vaihtumisen uhan lisäksi pelko työkyvyttömyyden menettämisestä on kasvanut.
– Kun vastaava tutkimus tehtiin viimeksi vuonna 2003, halusi kuusi kuljettajaa kymmenestä vaihtaa alaa. Tilanne ei tästä ainakaan ole parantunut. Näyttääkin siltä, että tulevaisuudessa on erittäin vaikeaa saada alalle motivoitunutta työvoimaa, mikäli työviihtyvyyteen ja kilpailutuksen haittojen minimoimiseen ei puututa, arvioi Piirainen.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- PALTA perui neuvottelut Finnairin matkustamohenkilöstön työehtosopimuksesta1.4.2025
- Viimeinenkin sopimusala neuvottelupöytään – Mailin neuvottelut alkoivat28.3.2025
- Finnairin työntekijät osoittivat mieltä omistajaohjauspolitiikkaa vastaan27.3.2025
- Viking Linen maahenkilökunnan työehtosopimus hyväksytty26.3.2025
- AKT kritisoi valtion omistajaohjauspolitiikkaa poliittisella mielenilmauksella25.3.2025
- AKT:lle neuvottelutulos Viking Linen työehtosopimusneuvotteluista21.3.2025
- Neljällä AKT:n alalla jatkettu neuvotteluja21.3.2025
- SAK: Irtisanomissuojan heikentämistä vastustaa 58 prosenttia palkansaajista19.3.2025
- AKT:n johdolle valtuudet päättää toimista Finnairin tes-neuvottelujen vauhdittamiseksi14.3.2025
- AKT hyväksyi Airpron ja taksiliikenteen työehtosopimukset14.3.2025
Päivitetty: 5.6.2019