Kutsu 12.2. - Eduskunta ratkaisee: Avataanko ovet harmaalle taloudelle Suomen kuorma-autoliikenteessä?
4.2.2016
Kansalaisinfo 12.2. klo 10–11.30 Pikkuparlamentissa: Tuleeko Suomen taipua EU-komission uhkailun edessä ja muuttaa vapaaehtoisesti kansallista tavaraliikennelakiaan?
Eduskunnalle faktoja kabotaasiliikennekysymyksen käsittelyyn
Tuleeko Suomen taipua EU-komission uhkailun edessä ja muuttaa vapaaehtoisesti kansallista tavaraliikennelakiaan?
Kuljetusalan järjestöt - niin työnantaja- kuin työntekijäpuolikin - ovat yhtä mieltä siitä, että kansallisen tavaraliikenteen säilyminen kilpailukykyisenä parantaa koko Suomen kansantaloutta. Ulkomaisen kuljetustoiminnan nykyistä laajempi salliminen Suomen sisäisessä liikenteessä johtaisi vääjäämättä harmaan talouden kasvuun ja tuntuviin verotulojen menetyksiin. Laillisesti suoritettu kabotaasiliikenne ei olisi kuljetusasiakkaalle edullisempaa kuin suomalainen kuljetuspalvelu, sillä laki edellyttää ulkomaista yritystä noudattamaan Suomen työehtosopimuksia eli maksamaan kuljettajalle Suomen palkkatason mukaisesti. Digiaikakauden logistiikkaketju tarvitsee luotettavat, turvalliset, älykkäät ja vastuulliset kuljetuspalvelut. Hyödyntäkäämme tässä omia osaajiamme.
Jopa lähes puolet kotimaisen maanteiden tavaraliikenteen tuottamasta liikevaihdosta palautuu erilaisina veroina ja maksuina valtiolle. Toimiala maksaa noin 6 miljardin liikevaihdosta arviolta 2,7 miljardia valtiolle. Toimiala työllistää tällä hetkellä tukitoimintoineen arviolta 100 000 ihmistä.
Kysymys kabotaasiliikenteen avaamisesta eli kansallisten kabotaasisäännösten poistamisesta Suomen tavaraliikennelaista (laki kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä 21.7.2006/693) ratkaistaan lähiviikkoina. Laki on 9. helmikuuta eduskunnan lähetekeskustelussa. Siinä yhteydessä kansanedustajilla on mahdollisuus vaikuttaa valiokuntakäsittelyn painotuksiin.
AKT, SKAL, Autoliikenteen Työnantajaliitto vetoavat asiassa yhteisesti kansanedustajiin.
Tilaisuuden juontaa Pertti Salovaara.
Tilaisuutta emännöi liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Katja Taimela.
Erityisesti eduskuntaryhmien puheenjohtajia toivotaan paikalle ottamaan kantaa kabotaasikysymykseen.
Tilaisuus on avoin.Tervetuloa keskustelemaan!
AKT,SKAL ja ALT
OHJELMA, 12.2. klo 10–11.30
-Kabotaasilainsäädännön muutosesitys kuljetusyritysten kannalta, Petri Murto, asiantuntijapalveluiden päällikkö, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-Kabotaasilainsäädännön muutosesitys kuljetustyöntekijöiden kannalta, Harri Pasanen, 2. varapuheenjohtaja, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
-Eduskuntaryhmien puheenvuorot
Tilaisuus on avoin. Mediaa toivotaan paikalle.
Varaamme oikeuden ohjelmamuutoksiin.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- SAK: Sosiaaliturvan leikkaukset vaikeuttavat työssäkäyntiä ja lisäävät köyhyyttä12.3.2025
- AKT:lle neuvottelutulos taksiliikenteen työehtosopimuksesta10.3.2025
- Sopimuksia syntynyt - osa aloista jatkaa neuvotteluja7.3.2025
- AKT hyväksyi työehtosopimuksen ahtausalalle6.3.2025
- Airprolle neuvottelutulos6.3.2025
- AKT:lle neuvottelutulos ahtausalan työehtosopimuksesta4.3.2025
- AKT:n kuudella autoliikenteen alalla palkankorotuksia 1.3.2025 alkaen3.3.2025
- AKT:n neuvotteluviikon päättivät satamien ja huolinnan neuvottelut28.2.2025
- Työehtosopimukset syntyivät autoliikenteen aloille28.2.2025
- AKT:n Talvipäivät starttaa viikon päästä - Kuopio on valmis oletko sinä?7.3.2025
Päivitetty: 5.6.2019