AKT tyrmää pyrkimykset avata taksiliikenteen kilpailua

28.4.2014

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT tyrmää pyrkimykset avata taksiliikenteen kilpailua. Kuluttaja- ja kilpailuvirasto esitti viime viikolla, että liikenne- ja viestintäministeriö käynnistäisi selvityksen taksilainsäädännön uudistamiseksi. Virasto haluaisi luopua tarveharkintaan perustuvasta taksilupien enimmäismäärän sääntelystä.

Liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkunen on pitänyt esitystä tervetulleena.

- Kilpailun avaaminen johtaisi siihen, että taksialasta tulee matalapalkkainen ”villi länsi”, tyrmää ehdotuksen AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

- Kuljettajien koulutuksen ja kielitaidon tason lasku on hinta, joka esitetystä uudistuksesta tulisi maksuun. Kuljettajien paikallistuntemus ja asiakaspalvelun taso laskee sääntelyn poistumisen myötä.

- Kuljettajat joutuvat kilpailemaan asiakkaista entistä enemmän turvatakseen edes kohtuullisen ansiotason ja riski erilaisista riitatilanteista kasvaa, arvioi Piirainen esityksen seurauksia.

- Palveluiden saatavuus harvaan asutulla alueella tulee heikkenemään, jos sääntely puretaan ja kilpailu vapautetaan. Kenenkään yrittäjän ei kannata pitää autoa ajossa, jos sillä ei saa elantoa itselleen. Taksit keskittyvät alueille, jossa on kannattavaa ajoa riittävästi.

- Alalle tulee paljon epämääräisiä yrittäjiä ja matkustajien turvallisuus vaarantuu. Vaarana on myös, että alalle hakeutuu kouluttamatonta ja epäpätevää yrittäjä/kuljettaja-ainesta nopean voiton ja helpon rahan toivossa. Tämä tulee lisäämään harmaata taloutta taksialalla. Epämääräiset yrittäjät lisääntyvät, kuten on käynyt mm. Ruotsissa, totesi AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

Piirainen linjasi, että mikäli kilpailu avataan, niin kaluston kunto voi heikentyä ja kalusto alkaa ikääntyä nykyisestä. Kiristyneen kilpailun seurauksena yrittäjille tulee kiusaus ostaa halvempia autoja ja tinkiä niiden huoltamisesta, joka on iso kustannustekijä.

- Hintataso taksialalla ei kokonaisuudessaan tule laskemaan, vaan tuotto otetaan jollain muotoa kuitenkin. Taksiala ei ole nykyiselläänkään mikään kultakaivos ja monet kuljettajat tekevät ylipitkiä työpäiviä ja -rupeamia saadakseen työstään edes kohtuullisen ansiotason, muistuttaa Marko Piirainen.   

 


Päivitetty: 5.6.2019