AKT:lta tuki kuljetusalan mielenilmaisulle
20.6.2016
Joukko kuljetusyrittäjiä ja kuljettajia toteuttaa tiistaina 21.6.2016 mielenilmaisun kabotaasin kansallisten,
tilapäisyyttä määrittelevien rajoituksien poistamista sekä kuljetusten laskentatavan periaatteen muuttamista vastaan.
AKT tukee rekkaprotestiksi kutsuttua mielenilmausta ja toteaa, että komission uhkailun edessä ei olisi pitänyt taipua, vaan asia olisi pitänyt päästää EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi, kuten Tanska tekee. Tätä ratkaisua on tukenut koko kuljetusala yhteisrintamassa.
– Komissiolta viime viikolla tullut haaste EU-tuomioistuimeen juuri eduskunnan tämänviikkoisen, ratkaisevan äänestyksen alla näytti päälle liimatun tilatulta tarkoituksena vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen, paheksuu AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.
– AKT:lla ei ammattiliittona ole mitään syytä vastustaa laillista kabotaasia jos ja kun lakeja ja asetuksia noudatetaan. Mutta niin kauan kuin entisten Itä-Euroopan maiden sosiaaliset ja taloudelliset erot verrattuna EU:n ns. vanhoihin jäsenvaltioihin ovat nykyisenkaltaiset, pitää kabotaasiliikennettä rajoittaa ja valvontaa lisätä tuntuvasti.
– On sinisilmäistä olettaa, että näistä maista tuleviin kuljettajiin sovellettaisiin suomalaisia työehtoja ja työehtosopimuksen mukaista palkkaa, kuten laki edellyttää.
Suomen kansallisen lainsäädännön kabotaasiliikenteen tilapäisyyden määritelmän poistamisen jälkeen pelikenttä kuljetusalalla tulisi olemaan kuin villi länsi; kukaan ei pysty edes teoriassa enää valvomaan laittomien kabotaasikuljetusten määrää. Kabotaasiliikenteeen riittämätön valvonta on jo nyt aiheuttanut paljon vaikeuksia suomalaisille kuljetusalan yrittäjille, kun laiton kabotaasi on syönyt kannattavuutta. Lisäksi nämä hyväksikäytetyt kabotaasikuljettajat työskentelevät täysin ala-arvoisissa olosuhteissa vailla sosiaali- tai muuta turvaa.
– Heidän kohdallaan puhumme tämän päivän modernista orjuudesta.
Tässä epäreilussa kilpailussa on Piiraisen mukaan kysymys myös mitä suurimmassa määrin liikenneturvallisuudesta.
– Jos ja kun palkka maksetaan ajettujen kilometrien mukaan, eikä tosiasiallista valvontaa ole, on tällainen auto todellinen pommi maantiellä.
– AKT toivoo, että kansanedustajat laidasta laitaan ymmärtävät asian vakavuuden ja äänestävät suomalaisen kuljetuselinkeinon säilyttämisen puolesta.
Lisätiedot Marko Piirainen 0400-729 450
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 5.6.2019