AKT:n tes-neuvotteluissa ei juuri edistystä

5.2.2025

AKT:n neuvotteluita on jatkettu satamien, Viking Linen sekä Finnairin sopimusten osalta.

 

AKT:n ja Satamaoperaattorit ry:n välisiä työehtosopimusneuvotteluja ahtausalan työehtosopimuksista on jatkettu jälleen 4. helmikuuta. Tällä erää käytiin kolmannet neuvottelut. Ahtausalan työehtosopimus on voimassa vielä 28. helmikuuta saakka.

- Neuvotteluissa on käyty uudelleen läpi molempien osapuolten muutosesitykset, sopimusalavastaava Juha Anttila kertoo. Seuraava neuvotteluaika on sovittu keskiviikoksi 12.2.2025

Ahtausalan nykyinen työehtosopimus on irtisanottu. Sopimuksen voimassaolo päättyy 28. helmikuuta.

Viking Linen neuvotteluissa ei edetty

AKT jatkoi Viking Line Oy:n työehtosopimusneuvotteluja 5. helmikuuta Palvelualojen työnantajat Paltan kanssa. Viking Linen työehtosopimus koskee yrityksen maahenkilökuntaa ja matkamyyjiä. Nyt neuvoteltiin toista kertaa.

- Neuvottelut eivät edenneet. Käytiin keskusteluita, mutta työehtosopimusmuutospapereita ei ole vielä vaihdettu, sopimusalavastaava Juha Anttila kuvailee ja kertoo, että neuvottelut jatkuvat 20.2.2025

Viking Linen nykyinen työehtosopimus on irtisanottu. Sopimuksen voimassaolo päättyy 28. helmikuuta.

Finnairin sopimuksesta neuvoteltu jo seitsemän kertaa

AKT on jatkanut Finnairin matkustamohenkilöstön työehtosopimusneuvotteluja Paltan kanssa jälleen maanantaina 3. helmikuuta. Neuvotteluissa jatkettiin eri osapuolten jättämien esitysten käsittelyä työehtosopimuksen uudistamiseksi.

- Kumpikaan osapuoli ei sinällään ole hylännyt esityksiä, vaan keskustelua on jatkettu ja edetty rakentavassa ilmapiirissä, sopimustoimitsija Katri Höök kertoo.  Tältä pohjalta keskustelua jatketaan alkuperäisen aikataulun mukaan 12. ja 13. helmikuuta.

Höök korostaa, että kummankin osapuolen esityksistä on käyty hyvää keskustelua. Työnantaja on kuitenkin nyt aiemmista tes-kierroksista poiketen halunnut tiedottaa neuvottelujen kulusta aiempaa kärjekkäämmin.

Neuvottelukunnan mielestä työnantaja dramatisoi neuvotteluja ilmoittamalla, että työntekijäpuoli olisi hylännyt työnantajan esityksen. Höökin mukaan tämänhetkinen tilanne ei mitenkään poikkea aiemmista työehtosopimusneuvotteluista. Neuvottelut kariutuvat vasta, kun keskustelujen jälkeen todetaan yhdessä, etteivät osapuolet saavuta tavoitteitaan. Silloin ollaan yleensä esimerkiksi jo annettu työtaisteluvaroitus, ja neuvottelut siirtyvät valtakunnansovittelijalle.

- Tällaista tilannetta ei tällä hetkellä ole näkyvissä, Höök vahvistaa.

Tässä vaiheessa tietyistä paikallisesti sovittavista asioista on päästy jo liki sopuun.
Neuvotteluissa hiertää mittava, mutta määräaikaiseksi sovittu säästösopimus, jolla työntekijät tulivat työnantajaa vastaan koronapandemian aiheuttaman kriisin vuoksi. Finnairin tilanne ja tulevaisuus näyttää nyt huomattavasti paremmalta, pandemian vaikutukset on selätetty. Venäjän ilmatilan sulkemisen tuomia ongelmia ei kiistetä, mutta sen haasteet ovat pienempiä. Työnantaja haluaa kuitenkin tehdä säästösopimuksen palkanvähennyksistä pysyviä.

Finnairin matkustamohenkilökunnan aiemman työehtosopimuksen voimassaolo päättyi 31. tammikuuta. Nyt voimassa on sopimukseton tila.

Lue lisää, mitä sopimukseton tila tarkoittaa


Päivitetty: 5.2.2025