AKT:n hallitus antoi valtuudet päättää työtaistelutoimista
20.1.2023
AKT valmistautuu siihen, että pelkästään neuvottelupöydissä ratkaisuja ei löydy. Tavoitteena ovat jäsenistön tuntuvat palkankorotukset sekä parannuksia kriittisiin tekstikysymyksiin.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n hallitus päätti perjantain 20.1. kokouksessa nostaa AKT:n työtaisteluvalmiutta antamalla liiton johdolle valtuudet päättää työtaistelutoimenpiteistä. Varsinaisia lakkoilmoituksia ei ole vielä annettu, mutta ne ovat lähiaikoina mahdollisia, mikäli ratkaisuja ei synny neuvottelemalla.
- Erikoiseksi työmarkkinatilanteen tekee se, että kaikkien alojen työnantajat tuntuvat ulkoistaneen päätäntävaltansa teknologiateollisuudelle. Vaikuttaa, että todellinen vastapuoli meillekin on siis Teknologiateollisuuden työnantajat ja tällä kierroksella työehtosopimusten ratkaisut tehdään järjestään valtakunnansovittelijan toimistossa, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
Liipasimella uusia toimia
AKT:n näkökulmasta seuraava viikko nähdään ratkaisevana. Mikäli edistystä ei synny ennen kuun vaihdetta, on neuvotteluja vauhditettava järjestöllisillä toimenpiteillä. AKT:n sopimusalojen työehtosopimukset päättyvät valtaosin 31.1.2023. Samalla päättyy liiton työrauhavelvoite.
- Neuvotteluratkaisuun pyritään ilman muuta, mutta sisältö ratkaisee. Palkkojen ja työehtojen on oltava riittävällä tasolla, jotta uusia sopimuksia saadaan solmittua, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko linjaa.
AKT lähettää terveiset teknologiateollisuuden työnantajaliitolle, joka on kansalaisten ostovoiman suhteen paljon vartijana:
- Toivomme, että työnantajaliitot todella ymmärtävät tavallisten ihmisten ahdingon, jota ostovoiman väheneminen merkitsee. Tilanne on vakava ja nyt ihmisten on todella vaikea selvitä laskuistaan ja arkipäivästään. Tarvitaan ostovoimaa selvästi tukevia palkkaratkaisuja, AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom toteaa.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry neuvottelee kaikkiaan 12 työehtosopimuksesta, jotka ovat päättymässä 31.1.2023.
Neuvotteluja käydään Autoliikenteen Työnantajaliitto (ALT) ry:n kanssa kuorma-auto-, linja-auto-, huoltokorjaamo- ja terminaalitoiminta-alojen, linja-autoasemien sekä säiliöauto- ja öljytuotealan sekä huolinta-alan varastoterminaalien sopimuksista. Satamaoperaattorit ry:n kanssa neuvotellaan ahtausalan sopimuksesta. Neuvotteluja käydään myös elintarvikealan- ja kaupan automiesten, taksiliikenteen sekä ensi viikosta alkaen Airpron sopimuksesta.
SAK:n liittojen yhteisenä tavoitteena on Saksan teollisuusliittojen saama sopimustaso. Kun sen tasoa ei ylitetä, säilytetään edelleen Suomen kilpailukyky, eikä ratkaisulla olla kiihdyttämässä myöskään inflaatiota. Liitot kamppailevat tällä sopimuskierroksella tiiviisti yhdessä.
Seuraa neuvotteluja osoitteessa akt.fi/neuvottelut
Neuvottelujen etenemisestä lisää neuvottelusivustolla akt.fi/neuvottelut. Sivustolla kerrotaan neuvotteluprosessista ja neuvottelutavoitteista.
Päivitetty: 20.1.2023
Viimeisimmät uutiset
- Ilmailualan Unioni: Finnair päättämässä kahden luottamusmiehen työsuhteet työtuomioistuimeen toimitettujen todisteiden vuoksi29.11.2024
- AKT: Yhteistoimintalain muutokset ovat lain perusidean vastaisia28.11.2024
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
Päivitetty: 20.1.2023