AKT, ALT ja Paikallisliikenneliitto torjuvat yhteisrintamassa harmaata taloutta joukkoliikenteestä
18.9.2014
AKT, Autoliikenteen Työnantajaliitto ja Suomen Paikallisliikenneliitto vaativat yhteisrintamassa, että joukkoliikenteen kilpailutuksessa mukana olevat liikenteenharjoittajat sitoutuvat noudattamaan linja-autoalaa koskevia yleissitovia työehtosopimuksia.
Järjestöt korostavat paikallisliikennepäivillä Espoossa julkaistussa kannanotossaan, että myös matkustajien on voitava luottaa siihen, että joukkoliikennepalvelut tuotetaan rehellisesti lakeja ja työehtosopimuksia noudattaen.
- Joukkoliikennepalvelut ovat julkisia palveluita, joissa liikenteenharjoittajien yhdenvertaisesta kohtelusta ja lainsäädännön noudattamisesta ei voida tinkiä. Joukkoliikenteen tarjouskilpailujen on oltava rehellisiä, muistutetaan kannanotossa.
Verovaroin tuettuja palveluita tuottamaan ei järjestöjen mukaan voida valita sellaisia yrityksiä, jotka eivät noudata voimassa olevia linja-autoalan yleissitovia työehtosopimuksia tai lyövät laimin verojen ja maksujen suorittamisen hankkiakseen kilpailuetua rehellisten yrittäjien kustannuksella.
AKT:n, ALT:n ja Paikallisliikenneliiton arvion mukaan harmaa talous ei toistaiseksi ole iso ongelma joukkoliikennepalveluissa. Kehitystä on kuitenkin seurattava tarkasti, sillä tiukka taloudellinen tilanne voi houkutella erärehellisiin kilpailukeinoihin.
- Etenkin tilanteissa, joissa palveluiden tuottamisessa käytetään alihankkijaa tai vuokratyövoimaa, harmaan talouden riski kasvaa.
Rikkeistä sopimuspurku
AKT, ALT ja Paikallisliikenneliitto toimivat yhteisrintamassa harmaan talouden estämiseksi ja terveen joukkoliikenteen edistämiseksi. Trion mukaan joukkoliikenteen toimivaltaisten viranomaisten on varmistettava jo tarjouspyyntöasiakirjoissa, että tarjouskilpailuihin osallistuvat liikenteenharjoittajat sitoutuvat noudattamaan lainsäädäntöä ja linja-autoalaa koskevia yleissitovia työehtosopimuksia.
- Jos liikenteen jo käynnistyttyä osoittautuisi, että lainsäädäntöä ja työehtosopimuksia jätetään tarkoituksella noudattamatta, tämä olisi peruste liikennöintisopimuksen purkamiselle, esittävät AKT, ALT ja Paikallisliikenneliitto.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- SAK:n Eloranta edustajistossa: Taloutemme kestää 10 %:n palkankorotukset21.11.2024
- Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 202521.11.2024
- AKT: Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024
- Ismo Kokko AKT-lehden kolumni: Työhyvinvointi ei ole kustannus15.11.2024
- Industrial Union President Riku Aalto announces ten per cent pay claim13.11.2024
- Industrifackets Riku Aalto: Målet är en löneförhöjning på 10 procent13.11.2024
- Teollisuusliiton Riku Aalto: Palkankorotustavoitteemme on 10 prosenttia13.11.2024
- Hyvä fiilis ja tiukkoja tavoitteita jaostojen yhteiskokouksessa7.11.2024
- Luottamusmiesvaalit syksyllä 20248.11.2024
- AKT:n jaostot kokoontuvat yhteiskokoukseen Vantaalle7.11.2024
Päivitetty: 5.6.2019