Paikallisliikenteen kuljettajat tarvitsevat helteellä vessataukoja
11.7.2023
Paikallisliikenteen linja-autonkuljettajat ajavat satoi tai paistoi. Heillä on sama ongelma eri puolilla Suomea. Ajoreiteiltä puuttuu vessoja. Ajo-aikataulut ovat myös niin kireitä, ettei vessaan edes välttämättä ehdi, mikäli vessa päätepysäkillä tai reitillä on. Kuljettajat jopa välttävät juomasta helteellä, koska mahdollisuus mennä vessaan puuttuu.
Linja-autonkuljettajien vessaongelma, tuntuuko tutulta? Asiasta on uutisoitu mediassa niin Oulussa, Tampereella kuin Turussa tänäkin vuonna. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT kuitenkin muistuttaa, että asia on ratkaistava.
Ongelman yksi taustasyy ovat joukkoliikenteenliikenteen kilpailutukset. Liikennöintisopimukset ovat lyhyitä. Hinnat on myös vedetty kireälle. Yritykset eivät ehdi tai vaivaudu järjestämään vessoja reiteille ja päätepysäkeille. Lisäksi ajoaikataulut ovat niin kireitä, ettei vessaan reitiltä pääse.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT otti jo viime vuonna yhteyttä kaupunkeihin yhdessä työnantajaliiton kanssa, jotta asia ratkaistaisiin. Yksinkertaisinta olisi, että liikenteen tilaajat eli kaupungit vastaisivat vessoista ja perisivät kulut liikennöivältä yritykseltä.
Paikallisliikenteen linja-autonkuljettajien työpäivän pituus voi olla 11,5 tuntia. Ilman taukoa ajetaan usein 5,5 tuntia, eikä reitin varrella ole taukotilaa tai vessaa. Puskapissa ei ole ratkaisu, ja varmasti myös matkustajat haluavat, että kuljettajalla on mahdollisuus pestä kätensä.
Kuljettajapulaa voi parantaa pistämällä kuljettajien perusasioita kuntoon
Ongelma on sekä naisten että miesten. Jotkut kuljettajat ovat jopa joutuneet lopettamaan työnsä ennenaikaisesti. Myös kuljettajapulaa voi parantaa pistämällä kuljettajien perusasioita kuntoon.
- Kuljettajien työhyvinvoinnin ja viihtymisen kannalta olisi tärkeää hoitaa tämä perusasia kuntoon. Kuljettajapulaa ei helpota, jos töissä ei pääse edes vessaan, AKT:n aluetoimitsija Vili-Petteri Adamsson sanoo.
- Usein olen vertauskuvana näistä vessa asioista neuvotellessa kertonut, että kun kaupungissa aletaan rakentaa jotain, niin ensimmäisenä on kontti työntekijöille, jossa voi levähtää ja hoitaa tarpeensa. Miksi sitä ei tehdä kuljettajille, kun linjastot suunnitellaan?
Liikenteen tilaajien, kaupunkien on nyt otettava vastuu. Kaupungeilla on valta kaavoittaa ja rakentaa. Kun joukkoliikenteen kilpailutuksessa liikennöitsijä vaihtuu, päätepysäkin vessa pysyy. Vessakustannukset pitää huomioida liikenteen kustannuksissa. Valaistu, lämmin ja puhdas vesivessa sekä mahdollisuus pestä kädet olisivat ihan vähintä, mitä kuljettajan työetuihin tulee kuulua.
Päivitetty: 11.7.2023
Viimeisimmät uutiset
- Uudistunut Työturvallisuuslain soveltamisopas29.10.2024
- SAK: Hallitus heikentää työehtosopimustoimintaa ja palkkatasa-arvoa18.10.2024
- SAK vastustaa lakisääteistä vientimallia7.10.2024
- Rauhaa ja demokratiaa tarvitaan ihmisarvoisen työn kasvualustaksi - Kunnon työn päivä 7.10.7.10.2024
- Hallituksen lakiehdotus estää vapaat neuvottelut ja sitoo valtakunnansovittelijan kädet3.10.2024
- SAK: Alustaloustyöllä testataan, miten algoritmilla voi johtaa27.9.2024
- AKT:n aloilla palkankorotuksia 1.10.2024 alkaen24.9.2024
- SAK: Työnantajien työelämärikkomusten määrä pysynyt korkealla18.9.2024
- AKT:n jäsen! Neste-äpillä kampanjatarjous -3 snt/litra - Kampanja voimassa 16.-29.9.16.9.2024
- Epärehellinen työnantaja voi jättää palkan maksamatta ilman rangaistusta – Allekirjoita kansalaisaloite palkkavarkauden kriminalisoimiseksi16.9.2024
Päivitetty: 11.7.2023