Oulun linja-autonkuljettajien wc-ongelmia puitiin Kalevassa
29.11.2022
Oululainen Kaleva uutisoi 25.11. linja-autonkuljettajien vessaongelmista. Toimitus oli saanut vinkin metsässä tarpeitaan tekevistä bussikuskeista. Jutussa oli oivallettu, että taustalla on valtakunnallinen ongelma, joka ei kosketa pelkästään Oulua.
Oulussa Kalevan toimitus oli saanut juttuvinkin asukkaita koskettavasta ongelmasta. Omasta ikkunasta näkyivät puskapissalla käyvät kuljettajat, mikä ei luonnollisesti tuntunut asukkaasta mukavalta. Onneksi jutussa nähtiin, että kyseessä on kuljettajien työolosuhteita koskeva ikävä ongelma.
Toimittaja Heidi Peltosen haastattelema Oulun kaupungin joukkoliikennepäällikkö Helena Väliahoa kertoo jutussa, että Kaijonharjun kääntöpaikan ongelmat tulivat hänelle yllätyksenä. Toisen päätepysäkin ongelmat ”aiemman liikennöitsijän aikana” olivat kuitenkin tuttuja. Paikallinen Kaijonharjun asukas kuitenkin sanoo, että metsänreuna on kuljettajien vessana jatkuvasti, jopa päivittäin, eikä kaupungille lähetetty palaute ole tuonut tulosta.
Väliaho vastaa haastattelussa, että joukkoliikenteen suunnittelija on käynyt tarkastamassa paikan, ”eikä löytänyt sieltä huomautettavaa”. Hän vetoaa siihen, että on liikennöitsijöiden tehtävä järjestää kuljettajille wc-tilat. ”Mikäli on tarvetta esimerkiksi päätepysäkkien yhteyteen wc -tiloille, voimme auttaa kartoittamaan onko tämä mahdollista”, Väliaho lupaa jutussa.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n Oulun toimitsija Tero Anttonen kuitenkin muistuttaa, että AKT on ollut tänä vuonna yhteydessä joukkoliikennettä järjestäviin kaupunkeihin ja myös Ouluun. Kaupunkeja on joukkoliikenteen tilaajina pyydetty ottamaan vastuulleen kuljettajien wc-tilat, vaikka kulut sitten laskutettaisiin liikennöitsijältä. Kuljettajien vessa-asioiden saaminen kuntoon on AKT:lle tärkeä asia.
"Aidon oikeasti harmittaa kuljettajien puolesta, että ihmisen perusoikeudet on noin laiminlyöty", Anttonen sanoo Kalevan haastattelussa.
Vessaongelma on syntynyt nimenomaan liikenteen kilpailutuksen myötä. Kun liikennöinti tietyllä linjalla on vain määräaikaista, jäävät vessatilat järjestämättä.
Joukkoliikennepäällikkö Väliaho myöntää silti jutussa, että AKT:n vetoomus on vastaanotettu. Nykyiset liikennöitsijät eivät ole kuitenkaan hänen mukaansa pyytäneet kaupungilta vessojen järjestämistä.
Kalevassa saa puheenvuoron myös linja-autonkuljettaja Elina Kähkönen. Hänen työnantajansa Koskilinjoilla on järjestänyt taukopaikan ja wc-tilat Tuiraan. Vessa onneksi on, ruuhka-aikaan taukopaikalle pysähtyminen ei onnistu.
Kähkönen kertoo, että kuljettajat tosiaan käyvät vessa-asioillaan puskissa. Ongelma tämä on erityisesti naisille, mutta koskettaa kuljettajia sukupuoleen katsomatta. Tämä on myös hygienia-asia. Kesäkuumalla kuljettaja ei voi juoda riittävästi – koska ei pääse vessaan.
Kähkönen toivoo, että asia ratkaistaisiin niin, että Oulun kaupunki hankkisi bajamajoja päätepysäkeille ja perisi kulut liikennöitsijältä.
”Ei tämä ole tätä päivää”, tiivistää Kähkönen Kalevan jutussa.
Juttu herätti myös lukijoissa keskustelua jopa 90 kommentin verran. Myötätunto on valtaosin kuljettajien puolella. Ihmetystä herättää se, ettei tällaista asiaa saada järjestymään. Kommenteissa toivottiin, että työsuojelu yhdessä työterveyshuollon kanssa vauhdittaisi sitä, että asia saadaan kuntoon. ”Busseissa meillä on hyvät ja osaavat kuljettajat. Pidetään yhdessä heistä hyvää huolta.”
Kalevan juttu sai jatkoa uutisella Oulun kaupunginvaltuutettu Joni Meriläisen (sd.) valtuustoaloitteesta. Meriläinen esittää, että Oulun kaupunki ratkaisee joukkoliikenteen linja-autonkuljettajien wc-ongelman yhteistyössä liikennöitsijöiden ja yritysten luottamusmiesten kanssa. Osapuolet kävisivät pikaisesti läpi paikat, joihin wc:t tarvitaan, kuluista neuvoteltaisiin liikennöitsijöiden kanssa. Meriläinen perustelee, että koska kaupunki haluaa kehittää joukkoliikennettä, wc-asia kuuluu sen vastuulle.
Päivitetty: 29.11.2022
Viimeisimmät uutiset
- Uudistunut Työturvallisuuslain soveltamisopas29.10.2024
- SAK: Hallitus heikentää työehtosopimustoimintaa ja palkkatasa-arvoa18.10.2024
- SAK vastustaa lakisääteistä vientimallia7.10.2024
- Rauhaa ja demokratiaa tarvitaan ihmisarvoisen työn kasvualustaksi - Kunnon työn päivä 7.10.7.10.2024
- Hallituksen lakiehdotus estää vapaat neuvottelut ja sitoo valtakunnansovittelijan kädet3.10.2024
- SAK: Alustaloustyöllä testataan, miten algoritmilla voi johtaa27.9.2024
- AKT:n aloilla palkankorotuksia 1.10.2024 alkaen24.9.2024
- SAK: Työnantajien työelämärikkomusten määrä pysynyt korkealla18.9.2024
- AKT:n jäsen! Neste-äpillä kampanjatarjous -3 snt/litra - Kampanja voimassa 16.-29.9.16.9.2024
- Epärehellinen työnantaja voi jättää palkan maksamatta ilman rangaistusta – Allekirjoita kansalaisaloite palkkavarkauden kriminalisoimiseksi16.9.2024
Päivitetty: 29.11.2022