Hallitus rökittää kuljettajia
9.6.2016
SDP:n liikenne- ja viestintävaliokunnan kansanedustajat Katja Taimela, Suna Kymäläinen ja Satu Taavitsainen esittivät tänään hylättäväksi Juha Sipilän (kesk) hallituksen lakiesityksen, joka vapauttaa käytännössä ulkomaisen rekkaliikenteen ja lisää halpatyövoimaa. Hallituspuolueet jyräsivät lakiesityksen hyväksymisen valiokuntatyössä. SDP jätti yhdessä vasemmistoliiton kanssa asiasta vastalauseen.
- Hallituksen esitys on kuolinisku kuljetusalalle. Timo Soini (ps) linjasi asian ministereille ja perussuomalaisten vetämässä liikenne- ja viestintävaliokunnassa hallituspuolueet Vihreiden ja RKP:n tuella lähtivät Soinin järjettömälle linjalle. Maanteiden tavaraliikenne työllistää noin 100 000 suomalaista ja maksaa veroja lähes 3 miljardia euroa vuosittain. Itäeurooppalaisten kouluttamattomien kuljettajien tulo Suomen teille heikentää suomalaista kuljetusalaa ja lisää työttömyyttä sekä vähentää verotuloja, sanoo Katja Taimela.
- Sipilä, Soini ja Stubb ovat synnyttämässä halpatyömarkkinoita Suomeen. Suomen rajojen sisäpuolella kuljettajalle tulee aina maksaa Suomen työlainsäädännön ja yleissitovan kuorma-autoalan työehtosopimuksen mukainen palkka. Näin ei käytännössä tapahdu ja hallitus päätöksellään lisää ulkomaisten rekkojen halvemman palkkatason EU-maista tulevien yritysten toimintaa Suomessa ja tämä johtaa kaksiin eriarvoisiin markkinoihin Suomen maanteiden tavaraliikenteessä. Miksi ulkomaisen rekkaliikenteen vapauttaminen on hallitukselle näin tärkeää, Kymäläinen kysyy ja jatkaa.
- Hallituksen lakiesityksen tiedetään jo etukäteen tuovan monia ongelmia. Nykylainsäädännölläkin vaikeasti valvottava kabotaasi muuttuu mahdottomaksi valvoa, viranomaisten valvontaresurssit vaatisivat runsasta korotusta. Tilanteesta tulevat valitettavasti hyötymään vain harmaan talouden harjoittajat. Lisäksi Suomen huoltovarmuuden kannalta kuljetusalan pk-yrittäjien kalusto ja ammattitaitoinen henkilökunta ovat ensiarvoisen tärkeitä, muutoksen seurauksena nyt vaarana on kaluston ulosliputus.
- Äänestyksessä Keskusta, Perussuomalaiset, Kokoomus, Vihreät ja RKP osoittivat kääntäneensä selkänsä kotimaiselle kuljetusalalle ja aikovat tehdä suomalaisista ammattitaitoisista raskaan liikenteen kuljettajista ja yrittäjistä työttömiä. Hallituspuolueilla ei kantti kestänyt astua vilunkiveikkojen varpaille ja jatkaa taistelua kotimaisen kuljetusalan puolesta palkkojen polkemista vastaan. Miksi hallituksen hampaissa on suomalaiset, ahkerat pk-yrittäjät ja heidän työntekijänsä, Satu Taavitsainen kysyy.
Päivitetty: 5.6.2019
Viimeisimmät uutiset
- PALTA perui neuvottelut Finnairin matkustamohenkilöstön työehtosopimuksesta1.4.2025
- Viimeinenkin sopimusala neuvottelupöytään – Mailin neuvottelut alkoivat28.3.2025
- Finnairin työntekijät osoittivat mieltä omistajaohjauspolitiikkaa vastaan27.3.2025
- Viking Linen maahenkilökunnan työehtosopimus hyväksytty26.3.2025
- AKT kritisoi valtion omistajaohjauspolitiikkaa poliittisella mielenilmauksella25.3.2025
- AKT:lle neuvottelutulos Viking Linen työehtosopimusneuvotteluista21.3.2025
- Neljällä AKT:n alalla jatkettu neuvotteluja21.3.2025
- SAK: Irtisanomissuojan heikentämistä vastustaa 58 prosenttia palkansaajista19.3.2025
- AKT:n johdolle valtuudet päättää toimista Finnairin tes-neuvottelujen vauhdittamiseksi14.3.2025
- AKT hyväksyi Airpron ja taksiliikenteen työehtosopimukset14.3.2025
Päivitetty: 5.6.2019